NEKTER: Den britiske tabloidavisa The Sun nekter for at de har gransket Gary Speed i forkant av dødsfallet i helga. Foto: AP Photo/Oleg Popov
NEKTER: Den britiske tabloidavisa The Sun nekter for at de har gransket Gary Speed i forkant av dødsfallet i helga. Foto: AP Photo/Oleg PopovVis mer

The Sun benekter gransking av Speed

- En skandale hvis de er innblandet i saken.

(Dagbladet): Landslagssjef for Wales og tidligere Premier League-profil Gary Speed ble funnet død i sitt eget hjem søndag morgen.

The Daily Telegraph skriver at det snakkes om at en tabloidavis var i ferd med å trykke en privat historie fra livet til den tidligere Leeds, Everton, Newcastle og Bolton-spilleren. Rykter blant annet på mikrobloggtjenesten Twitter hevder det er tabloidavisa The Sun som har gransket Speed.

The Sun benekter alle anklagene.

- Gransket ikke Dette skriver The Sun på Twitter:

REAGERER: Generalsekretæren i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener det er en skandale dersom en avis er innblandet i Speed-saken. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
REAGERER: Generalsekretæren i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener det er en skandale dersom en avis er innblandet i Speed-saken. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

«No truth in this story. The Sun was not investigating Gary Speed in any way.»

Oversatt til norsk blir det: Det er ingen sannhet i disse historiene. The Sun gransket ikke Gary Speed på noen måte.

Dette blir i så fall ikke første gang at britisk presse er under lupen. Det har vært en rekke avsløringer det siste året.

ÅTTE ÅR: Speed spilte i Leeds fra 1988 til 1996. Foto: REUTERS/Nigel Roddis
ÅTTE ÅR: Speed spilte i Leeds fra 1988 til 1996. Foto: REUTERS/Nigel Roddis Vis mer

Nylig startet høringen der ofrene av de omfattende etiske regelbruddene av den nå nedlagte tabloiden News of the World.

News of the World var søsteravisa til The Sun, og hadde blant annet samme eiere.

- En skandale - Hvis anklagene mot The Sun stemmer, er det svært alvorlig for Murdoch-konsernet. Mange har spekulert i om News Of The World ble lagt ned slik at The Sun skulle få en egen søndagsutgave. Det er en skandale hvis en avis er innblandet i denne saken, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Etter alle skandalene i sommer, vil det bli slått hardt ned på hvis anklagene stemmer, sier Kokkvold.

LEEDS: Slik så det ut utenfor Leeds' hjemmebane, Elland Road mandag. Foto:  REUTERS/Nigel Roddis
LEEDS: Slik så det ut utenfor Leeds' hjemmebane, Elland Road mandag. Foto: REUTERS/Nigel Roddis Vis mer

Forsidene i Storbritannia i dag preges av dødsfallet, og de mest tabloide går svært detaljert til verks.

- Slike forsider ville vi aldri sett i Norge. Vær Varsom-plakaten er klinkende klar og slike detaljer er uakseptabelt, sier  Kokkvold.

- I Storbritannia er det vagere formuleringer for hva som er lov, fortsetter Kokkvold.

213: Gary Speed spilte 213 kamper for Newcastle fra 1998 til 2004. Foto: REUTERS/Nigel Roddis
213: Gary Speed spilte 213 kamper for Newcastle fra 1998 til 2004. Foto: REUTERS/Nigel Roddis Vis mer

PS: Dagbladet har bevisst ikke gjengitt forsidene fra Storbritannia.

EVERTON: Speed spilte i Everton fra 1996 til 1998. Foto: AFP PHOTO/ ANDREW YATES
EVERTON: Speed spilte i Everton fra 1996 til 1998. Foto: AFP PHOTO/ ANDREW YATES Vis mer