Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Therese Johaug er blitt sponsor for tre lagvenninner

Og flere er på vei.

PÅ REKLAMEJOBB: Therese Johaug har gått inn som hanskesponsor for Martine Ek Hagen (t.v.) og Celine Brun-Lie. Slikt blir det reklamefotografering av. Foto: Tormod Brenna
PÅ REKLAMEJOBB: Therese Johaug har gått inn som hanskesponsor for Martine Ek Hagen (t.v.) og Celine Brun-Lie. Slikt blir det reklamefotografering av. Foto: Tormod Brenna Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sist vinter gikk Therese Johaug på markedet med egen-designede hansker. I år er kolleksjonen utvidet, og det er også satsingen.

For å etablere merkenavnet Johaug skikkelig, tar Therese en god, gammel metode i bruk. Gjennom firmaet som står bak Johaug-kolleksjonen, Small Nordic, har hun tegnet sponsoravtaler med landslagsløperne Celine Brun-Lie, Martine Ek Hagen og nykommeren Kathrine Harsem.

I går kveld var hele gjengen samlet til reklamefotogering i Oslo.

Satser stort - Vi vil jo etablere varemerket Johaug best mulig i markedet, sier daglig leder Jon Inge Gullikstad til Dagbladet.

Han sier seg fornøyd med utviklingen på interessen for - og omsetningen av -Johaug-hansker siden den spede starten i 2012.

- Ja, det går rette veien. Til vinteren er vi i 600 forskjellige butikker og vi har bestillinger på femti prosent mer enn forrige vinter, sier han.

- Du sa en gang at målet var at Johaugs barnebarn skulle kunne leve av dette merkenavnet, mener du fortsatt det?

- Ja, det gjør jeg, sier Gullikstad, som i sin tid byge opp Ulvang-varemerket.

Gullikstad røper også at de er i forhandlinger med flere utenlandske toppløpere som skal gå med Johaugs hansker til vinteren.

Har veto-rett - Moro, sier Johaug om å sponse lagkameratene sine.

- Vi valgte Johaug-hanskene fordi hun betalte best, sier Celine Brun-Lie - og ler.

- Jeg aner ikke hva de får for dette, sier Johaug.

- Jeg har ikke noe med forhandlingene å gjøre. Det tar andre seg av. Jeg er skiløper, og det er jeg hundre prosent.

- Men litt forretningsdame også?

- Litt, men hovedfokus er idrett. Jeg har gode folk rundt meg som tar seg av alt det andre.

- Hvor mye involvert er du egentlig?

- Jeg er med på designsiden, og jeg tester ut produktene. Dessuten har jeg vetorett på både utseende og farger, sier Johaug.

- Har du brukt den vetoretten?

- Jepp. Det kom en prøve her med en farge som var skikkelig støgg. Da ble det plent nei, gitt.

- Men på sikt?

- Den dagen jeg slutter med langrenn kommer jeg til å engasjere meg langt mer i utvilingen av produkter. Da vil jeg få tid til det, det har jeg ikke nå. Jeg har fortsatt store ambisjoner som utøver, og da kommer ingen verdens ting i veien for trening og forberedelser til vinteren.

- Gleder du deg til å jobbe mer med johaug-designen?

- Ja, det gjør jeg. Det er moro og interessant, og jeg har noen ideer jeg vil prøve ut da.

- Men aller mest gleder jeg meg til snøen kommer.

CHARLIE'S ANGELS: Martine Ek Hagen, Therese Johaug og Celine Brun-Lie med Johaug-hansker. Foto: Tormod Brenna
CHARLIE'S ANGELS: Martine Ek Hagen, Therese Johaug og Celine Brun-Lie med Johaug-hansker. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!