SELGES: Thomas Alsgaards smørebil er til salgs. Foto: Thomas Alsgaard
SELGES: Thomas Alsgaards smørebil er til salgs. Foto: Thomas AlsgaardVis mer

Thomas Alsgaards smørebil til salgs

Thomas Alsgaard selger smørebilen: - Det er vemodig

(Dagbladet): I slutten av april var det slutt på det ti år lange skieventyret til Thomas Alsgaard.

Da la han ned privatlaget sitt i langrenn etter å ha kommet til kort når det gjaldt å finne en ny hovedsponsor.

- Det har vært vanskelig å få inn penger. Vi lever av sponsorinntekter. LeasePlan har vært en fantastisk partner for oss i fire år, men de er i en situasjon hvor det er ikke er mulig å fornye. Det har vært ekstra vanskelig denne sesongen, som har vært spesiell for norsk langrenn, sa Alsgaard den gangen, og nå setter han et slags endelig punktum når han selger smørebilen som fulgte laget hans rundt i uke etter uke.

- Jeg syns det er vemodig, det er ingen tvil om det. Jeg har hatt ti fantastiske år med laget, og det var vemodig å legge det ned, men det blir liksom mer endelig når jeg kvitter meg med bilen og utstyret, sier Alsgaard til Dagbladet.

Vurderte å beholde den

Tigerdraktene satte sitt preg på både langløp og tradisjonelle langrenn i årene Alsgaard holdt på, og Petter Eliassen vant blant annet langløpscupen under Alsgaards vinger.

Minnene er så mange og gode for Alsgaard at han har vurdert å beholde smørebilen selv.

- Jeg har vurdert å ha den stående på tunet. Det er et vanvittig verktøy, så jeg har også vurdert å reise til de store arrangementene som Vasa-veckan og Birken og tilby smøreservice der. Det er populært, men jeg har hatt 200 reisedager i året siden jeg var 18 år, så jeg måtte være hard mot meg selv og si stopp nå. Nå vil jeg være sammen med familien, sier Alsgaard om beslutningen forut for salget av bilen.

Han har allerede fått mange henvendelser på bilen, og ser for seg at både klubber, kretser og produsenter kan ha god nytte av den spesialbygde bilen.

Må ha guts og baller

For den rette personen eller klubben blir prisen riktig også.

- Jeg har ikke satt noen pris, men jeg vet hva den kosta. Bare ombyggingen kostet meg 400 000 pluss, men jeghar en tendens til å være snill, av og til dumsnill også, så jeg blir nok enig med den rette personen om pris, sier Alsgaard.

- Man henger seg fort opp i investeringen, men man sparer mye på å ha den også. Vi har spart alt av overvekt på flyreiser og mange leiebiler fordi alt utstyret følger med i den. I tillegg er det jo et tryggere og bedre miljø for smørerne med fullt avtrekk og alt sånt, sier Alsgaard.

- Men man må ha litt guts og baller også om man skal kjøpe noe sånt. Jeg syns det er morsomt om det er noen som ser nytteverdien i dette og som klarer å se litt lenger enn bare tall.