Thomas kapret kongen

VM handler ikke bare om ski. Det er også en rå kamp om penger, posisjon, sponsormidler, kjendiser og blått blod.

For Thomas Alsgaard er ikke ski-VM bare konkurranser. Det er også butikk. Når kong Harald setter seg til bords med Skiforbundet som vertskap, tjener Thomas penger.

Med gamle idrettsstjerner som reiseguider, meritterte kokker over grytene og tilsynelatende eksklusive avtaler med de norske utøverne kjemper fire selskaper om pengene til ski- og festglade nordmenn. Det handler om kontakter og avtaler. Penger og oppmerksomhet.

- Det har vokst enormt raskt, og nå går det virkelig bra. I VM har vi over 1200 kunder, og et kjempestort opplegg. Jeg håper alt går som planlagt, sier Thomas Alsgaard.

Han har investert penger i sitt eget selskap SportEvent og ser for seg ei yrkesframtid innen såkalt «hospitality».

Samtidig ønsker også idretten selv å få sin del av kaka. Norges Idrettsforbund er medeier i sponsorselskapet onTarget, som samarbeider med SportEvent, mens Skiforbundet har valgt å knytte til seg selskapet SponsorLink på Hamar som sin offisielle samarbeidspartner. Det fjerde selskapet er Event Travel, et datterselskap av Sponsor Service som har forhandlet fram flere store sponsorkontrakter for Skiforbundet.

Foran årets Ski-VM har Thomas Alsgaard og forretningspartnerne Espen Bjervig og Terje Ness kapret det mest prestisjetunge oppdraget. De har fått kongen til bords.

- Val di Fiemme er en stor happening for oss. Selv skal jeg jobbe i Italia under hele mesterskapet. Å servere kongen er selvsagt artig, sier Terje Ness.

Mesterkokken tar med seg flere av kokkene fra Restaurant Oro på flyet. De skal traktere kongen og idrettspresidenten under den såkalte «kongemiddagen» 24. februar. Femretters middag på det firestjerners Hotel Sandranj.

INGEN RØKKE: VM i Val di Fiemme vil forvandles til en norsk by i de italienske alper fra og med denne helga. Flere tusen nordmenn vil de neste to ukene dominere alle tribuner - og alt natteliv. VM i Trondheim i 1997 og i Ramsau to år seinere var Terje Bogens mesterskap. Han fraktet ikke bare tusenvis av nordmenn som han var vertskap for, han satte også opp store seil med «Sponsor Service» på for å markere sitt europeiske herredømme i vintersport. Og han tok med seg kjendiser for å gjøre opplevelsen for fotfolket enda større, som f.eks. Kjell Inge Røkke, daværende LO-sjef Yngve Hågensen og Drillo.

Men Kjell Inge Røkke reiser ikke til Val di Fiemme. Heller ikke så mange andre kjente VIP-personer.

For som den abdiserte sponsorkonge Terje Bogen sier til Dagbladet:

- Det finnes ingen kultur for slikt i Norge. Du blir jo uglesett om du blir sett på en VIP-tribune med et vinglass i hånda, mens dette er helt anerkjent ute i Europa og har vært det i årtier. Tenk bare på Formel-1-rundene, French Open og Wimbledon i tennis.

VAR ALENE: Mens Bogen var alene på markedet fram til og med ski-VM i 1999 i Ramsau, var SponsorLink kommet på banen under VM i Lahti. Selskapet har base på Hamar og ledes av den tidligere landslagsutøveren og treneren i kombinert Ivar Stuan. Denne helga vender han tilbake til Val di Fiemme sammen med en av sine ansatte, Fred Børre Lundberg, som nettopp her ble verdensmester i 1991. Under OL i Salt Lake City i fjor hadde Stuan Røkke som kunde.

- Han spanderte tur på alle de tidligere OL-mestrene, og betalte for hele oppholdet i tre uker da de bodde på Stein Eriksens Lodge, mens vi hadde ansvaret for alt som skulle skje utenom hotellet: billetter, arenatransport, middager og underholdningsopplegg med Arne Hjeltnes som jobbet for oss, forteller Stuan.

I Italia skal fire norske eventselskaper kjempe om nordmenns gunst. Idrettsforbundets selskap, onTarget, stakk av gårde med den store firmaavtalen, ca. 900 av Spar-gruppens kunder.

Norges sikreste gullkort, Bente Skari, har personlig sponsoravtale med Spar, derfor kan hun også delta på onTargets arrangementer, selv om hun formelt tilhører SponsorLink som har eksklusiv samarbeidsavtale med Skiforbundet.

TETTE BÅND: Forretningsmessige og private bånd krysser hverandre i den lille norske skifamilien. Det går f.eks. an å spekulere i om Bente Skaris ektemann Geir Skari, som er markedssjef i onTarget, fikk avtalen med Spar-gruppen fordi kona allerede er gruppens største investeringsobjekt. Under Lahti-VM var Skari manager for Thomas Alsgaard fordi de eide og drev nettstedet «langrenn.com», så gikk han inn i sponsorselskapet SportEvent som Alsgaard startet sammen med Espen Bjervig og kjendiskokken Terje Ness.

Da Skari ble tilbudt en bedre jobb i det mer ressurssterke onTarget, sørget han for å utarbeide en samarbeidsavtale om ski-VM med Alsgaard og hans SportEvent. Dette er bakgrunnen for at Thomas Alsgaard har klart å kapre kong Harald og den store VM-middagen. Dette er også grunnen til at SportEvents fem norske busser som skal frakte deres gjester mellom de ulike arenaene, er pålakkert store bilder av både Alsgaard og Skari. Selv om de altså ikke tilhører samme sponsorselskap.

- At Spar valgte oss som leverandør i stedet for de andre eventfirmaene, har ikke noe med at jeg er ektemannen til Bente å gjøre. Det var de selv som ville ha henne som sponsorobjekt. Og man trenger ikke være gift med Bente for å se at hun har stor kommersiell verdi i et ski-VM, sier Skari til Dagbladet.

KONFLIKTER: Alle aktørene Dagbladet har snakket med, gir uttrykk for at de gjør alt de kan for å samarbeide. Det er bare fordi de ikke tør å si sannheten noen dager før gjestene rykker inn i de italienske alper. Under overflaten ulmer konfliktene og Dagbladet vet at det har vært avholdt flere såkalte oppklaringsmøter.

En som ikke er fornøyd, er Ivar Stuan, som allerede har mistet Thomas Alsgaard fordi Skiforbundet ikke vil risikere en konflikt med gullhåpet.

- Vi har en avtale med Skiforbundet til og med OL i Torino i 2006. Hvis vi mister Bente også, må vi ta dette opp med Skiforbundet. Vi har allerede reforhandlet avtalen etter at forbundet aksepterte at Alsgaard fikk drive på egen hånd. Også det var en forringelse av vår opprinnelige avtale, sier Stuan.

En latent konflikt ligger det også i at Idrettsforbundet konkurrerer med Skiforbundet. Idrettspresident Kjell O. Kran er styremedlem i onTarget som kjemper om markedsandeler med både SportEvent og SponsorLink. Bildet blir ikke mindre forvirrende av at skipresident Sverre Seeberg har valgt Alsgaards SportEvent som vertskap for den såkalte «kongemiddagen».

- At de har valgt SportEvent, forundrer meg, sier Stuan.

- Er ikke dette problematisk, Seeberg?

- I prinsippet nei. Dette er en helt spesiell middag for en mindre gruppe, det vil si ledelsen i Idrettsforbundet, Olympiatoppen og Skiforbundet.

- Har dere valgt SportEvent fordi de kan tilby flere av Norges beste kokker?

- Nei, det er egentlig helt uinteressant. Det er mye god mat i Italia, sier Seeberg.

Han sier at Skiforbundets største sponsorer, det vil si Cresco, Gjensidige NOR, Hafslund og VG, stilles helt fritt til å reise med hvem de vil.

- Men det er viktig at f.eks. både Thomas og Bente står til disposisjon for alle våre store sponsorer. Det er f.eks. naturlig at de sponsorene vi har fått gjennom Sponsor Service reiser med deres eget selskap, Event Travel. Jeg tror bare det er sunt at aktørene seg imellom er konkurrenter.

- Men hvorfor har dere inngått en samarbeidsavtale med SponsorLink hvis både sponsorer og noen av de beste utøverne stilles fritt?

- Det er et godt spørsmål, sier Seeberg, som måtte overta presidentjobben etter avdøde Jan Jensen i fjor høst.

Direktør Harald Dørum i Event Travel, som er størst i Norden når det gjelder såkalte event, and hospitality-arrangementer, sier:

- Vi er jo egentlig en eneste big happy familie. Av hele mitt hjerte håper jeg at SportEvent lykkes. Hvis de mislykkes, vil kundene kanskje forsvinne neste gang. Blir de fornøyde, kan vi konkurrere på lik linje neste gang.

Event Travel tjener langt mer penger på hockey-VM i Helsingfors, ca. 45 millioner, gjennom sine selskaper i Sverige og Finland.

- Ingen kan være best på alt. Finnene kan f.eks. motorsport og hockey, mens vi kan ski.

Alle selskapene er enige om at markedet har forandret seg. Det er færre bedrifter som sender av gårde medarbeidere uten at det enten skyldes en form for premiering eller behov for faglig opplegg.

- Jeg har inntrykk av at interessen er like stor, men sigarføringen er langt lavere, sier Dørum, som har god erfaring med det siste som mangeårig sjef for Øvrevoll galoppbane.

KJENDISKAMPEN: Et av de viktigste konkurranseområdene i Val di Fiemme blir kjendiskampen mellom selskapene. Dørum har med seg fire sterke kort: Bjørn Dæhlie, Anette Bøe, Oddvar Brå og Drillo. Sistnevnte skal ikke snakke om verken underlag, smurning eller breakdown, men om teambuilding.

Ivar Stuan i SponsorLink overtar restauranten La Stua(!) i VM-perioden. Her skal gamle ski- og kombinertess som Gjermund Eggen og Ole Ellefsæter delta med mimringer fra Oslo-VM i 66 og Grenoble i 68, mens de sportsfaglige orienteringene gjøres av Bjarte Engen Vik, Fred Børre Lundberg, Tom Sandberg, Trond Jøran Pedersen, Erling Jevne, Sture Sivertsen og Øyvind Skaanes.

Tilgangen til norske utøvere før og etter målpassering er avhengig av dagsform, lojalitetsbånd og konkurranseprogram. Thomas Alsgaard legger imidlertid ikke skjul på at han har et spesielt ansvar overfor sine kunder.

- Jeg står for utøverkontakten mot våre kunder. Jeg stikker innom og forteller om hva som skjer på innsiden av troppen, om løpsforberedelser og taktiske valg.

- Hvor mye tid kommer du til å bruke på dette?

- Jeg vet ikke. Det er viktig å finne en balanse, slik at det ikke går ut over det sportslige.

Alsgaard tar ofte med seg skiløperkolleger på sine egne opplegg i SportEvent.

Han mener selv at han er bevisst sin egen rolle som trekkplaster og frontfigur.

- Nærheten til utøverne er vårt fremste konkurransefortrinn foran andre eventfirmaer. Mange bruker gamle utøvere i sitt opplegg, men har du vært ute av systemet et par år, så har du egentlig ikke peiling på hva som foregår, sier Alsgaard.

Hans navn er også en viktig brekkstang for å få på plass det praktiske opplegget.

- Kommer du og sier at du har Thomas Alsgaard med på laget, så går ting mye lettere. Spesielt når man skal ha VIP-billetter, sier han.

Alle vil ha en bit av vårt aller største gullhåp, Bente Skari, men for henne går det sportslige foran alt. Og tida blir knapp siden hun skal gå alle distanser.

- Hvis det passer seg sånn, kan jeg stille opp. Det blir i så fall i etterkant av noen renn, aldri dagen før, sier Bente.

SUKSESS: Thomas Alsgaard står foran sitt gjennombrudd som forretningsmann i Val di Fiemme. Skiforbundet valgte hans SportEvent som arrangør av den store middagen for kong Harald. - Det går virkelig bra for oss, sier Thomas. Her gratuleres han etter seieren på femmila i Holmenkollen i fjor.