ALTERNATIV TRENING: Andreas Thorkildsen er ute med en kraftig strekk i låret. Det er usikkert når han er tilbake på banen, men han trener likevel for fullt, bare ikke på det skadde beinet. Arkivfoto: Terje Bendiksby/Scanpix
ALTERNATIV TRENING: Andreas Thorkildsen er ute med en kraftig strekk i låret. Det er usikkert når han er tilbake på banen, men han trener likevel for fullt, bare ikke på det skadde beinet. Arkivfoto: Terje Bendiksby/ScanpixVis mer

Thorkildsen trener like mye som vanlig

Sykler mens han venter på nyheter om lårskaden.

18. mai viste en MR-undersøkelse at spydesset vil være borte fra friidrettsbanen i minimum to uker.

Thorkildsen rekker helt sikkert VM i Sør-Korea til høsten, men det er høyst usikkert om han rekker Bislett Games 9. juni.

Sjefslege ved Olympiatoppen og Norges Idrettsforbund Lars Engebretsen, sier til Dagbladet at det er umulig å forutsi om sørlendingen rekker stevnet i Oslo, men at han til tross for skaden trener for fullt.

Trener overkropp
— Han trener omtrent like mye som vanlig, i hvert fall ikke noe mindre. Han ligger vel på omtrent tre timers trening hver dag. Det går i sykling på ergometersykkel, overkroppstrening og øvelser på det friske beinet, sier Engebretsen.

Thorkildsen skal undersøkes på nytt ved hjelp av et ultralydapparat. Hvis den undersøkelsen er positiv, vil han uansett ikke gå rett tilbake i sitt vanlige treningsprogram.

Må begynne pent
— De som får skader på forsiden og baksiden av låret har en tendens til å så dem opp igjen, så vi er svært bevisste på å ikke begynne for tidlig. Det handler om å ta det forsiktig og begynne pent, sier Lars Engebretsen.

Thorkildsen pådro seg skaden under Diamond League-stevnet i Shanghai sist søndag.

29-åringen ønsker ikke å snakke med pressen om skaden, men skriver i en pressemelding at han er opptatt av å trene riktig for å komme raskest mulig tilbake.