Tidenes utklassing

INNSBRUCK (Dagbladet): I fjor sommer solgte polakken Adam Malysz (23) bilen sin, en fire år gammel Audi. - Jeg kan godt tenke meg en ny etter avslutningsrennet i Bischofshofen i morgen, sier den nye hoppstjerna fra Wisla til Dagbladet.

Alt taler for at Malysz vinner hoppuka sammenlagt, og reiser av gårde i den flunkende nye Audien som arrangørene har satt opp til vinneren. Med 38,4 poengs ledelse til japaneren Noriaki Kasai på andreplass, er bordet duket for Malysz.

- Malysz driver en annen idrett enn oss andre. Men jeg skal nok slå ham utover vinteren. Kanskje allerede i skiflygingen i Harrachov neste helg, sier Tommy Ingebrigtsen etter femteplassen, 24,5 meter og 53,1 poeng bak den flygende polakken.

- Stolt og lykkelig

Selv er Malysz like forsiktig i uttalelsene som han er rå i hoppbakken.

- Jeg har en kjempesjanse til å vinne, men tar jeg ingen ting for gitt. Nå bare gleder jeg meg over gårsdagen, min største triumf noen gang i hoppbakken. Ingen polakk har tidligere vunnet et hoppukerenn. Det gjør meg både stolt og lykkelig, sier Adam Malysz etter gårsdagens knock-outseier.

Kjempehoppene hans på 111,5 og 118,5 meter resulterte i tidenes største Innsbruck-seier noen gang. Avstanden til Janne Ahonen på andreplass var 23 meter og 44,9 poeng.

- Suksessen skyldes systematisk jobbing over tid, og toppform. Jeg har mange å takke for framgangen. Nå blir jobben å beholde formen fram til VM. Selv om jeg var overlegen i går, vet jeg at det vil hardne til utover vinteren, sier Malysz etter Innsbruck-seieren.

Den var hans fjerde i verdenscupen, og ga 166000 kroner i lomma. Tidligere har han vunnet i Kollen (1996), Sapporo og Hakuba.

Snuoperasjon

Siden den gang har hoppverden knapt nok hørt noe til Adam Malysz. Polsk hoppsport har vært i akutt krise. For to år siden var det en sjeldenhet med en polakk blant de 30 beste.

I 1998 startet det polske skiforbundet snuoperasjonen, i samarbeid med sportsuniversitetet i Krakow. I det nye programmet inngikk blant annet en psykolog (Dr. Bleharz), en fysiolog (Jerzy Zolnoz) og trenerduoen Apoloniusz Tajner og Piotr Fijas (tidligere verdensrekordholder).

- Steg for steg ble Malysz bygd opp på nytt. I dag er han både sterkere, raskere og mer teknisk enn noen gang før. Etter v-cupseirene i 1997, ble han overtrent. Nå trener Malysz 25 prosent mindre, men med mye mer kvalitet. I dag fungerer alt, både hodet og kroppen, sier Jerzy Zolnoz til Dagbladet.

arne.thoresen@dagbladet.no

<B>UTKLASSING:</B> Adam Malysz var strålende glad da han landet på sletta etter sitt andrehopp.