Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Tiger-reklamer fjernes fra amerikanske TV-skjermer

- Forsøker å begrense tiden med ham i TV-ruten.

FORBANNELSE? Det snakkes om «The Curse of Gillette» om dagen. Først handsen til Thierry Henry (i midten), så krasjen og utroskaps-ryktene om Tiger Woods (t. h.). Mon tro om Roger Federer (t. v.) bare går og venter på at det smeller...  Foto: Ashraf Mohammed, Reuters/Scanpix
FORBANNELSE? Det snakkes om «The Curse of Gillette» om dagen. Først handsen til Thierry Henry (i midten), så krasjen og utroskaps-ryktene om Tiger Woods (t. h.). Mon tro om Roger Federer (t. v.) bare går og venter på at det smeller... Foto: Ashraf Mohammed, Reuters/Scanpix Vis mer

|||

Sponsorene holder tilbake reklameinnslag med golfstjernen Tiger Woods (33) i hovedrollen etter bruduljene på hjemmebane.

Ifølge Bloomberg.com ble siste Tiger-reklame i beste sendetid vist på TV i USA 29. november - to dager etter at verdens best betalte idrettsmann krasjet bilen og ble sendt til sykehus.

Foranledningen skal angivelig ha vært en heftig krangel med kona Elin.

Samme dag som golfstjernen sendte ut en kunngjøring der han ba om unnskyldning for å ha sviktet sin familie, stoppet også reklameinnslagene, opplyser medieanalysebyrået Nielsen.

Uttalelsen satte fart i ryktene om at Woods har vært utro.

Mandag skrev avisen New York Post at 33 år gamle Woods skal ha hatt så mange som ni elskerinner, deriblant flere servitører, nattklubbvertinner og en pornostjerne.

- Sponsorene hans forsøker å begrense tiden med ham i TV-ruten. Det beste Tiger Woods kan gjøre nå, er å komme seg tilbake på golfbanen, sier medierådgiver Andy Donchin i byrået Carat.

Verdensenerens popularitet blant folk er også på vei mot avgrunnen. Ifølge en indeks (Davie Brown) som måler celebritetenes evne til å påvirke markedet via reklame, har Tiger falt fra sjette- til 24.-plass.

Woods har svært innbringende sponsoravtaler med blant andre Nike, Pepsi, TAG Heuer, Electronic Arts og Accenture.

- Denne typen svingninger forårsakes av store hendelser - som å vinne Super Bowl, eller i dette tilfellet en intens personlig krise. Over tid er det normalt at det jevner seg ut, sier talsmann Chris Anderson for indeksen.

Det anslås at Tiger Woods årlig håver inn over 600 millioner kroner i sponsoravtaler og pengepremier. Totalt i karrieren skal han ha tjent nærmere 6 milliarder kroner.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media