Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Tikjemperen Benjamin i isbalja

I denne balja fylt med is og vann har tikjemper Benjamin Jensen (26) kjølt ned såre beinmuskler i 15 minutter etter hardøktene denne høsten. Men bare beina. Dama sier stopp ved skrittet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Andre toppidrettsutøvere sjangler i badstua eller slenger seg på massasjebenken etter blodøktene. Men ikke Benjamin Jensen.

- Forloveden mener at dette ikke er gunstig. Derfor sier hun stopp ved skrittet, sier Benjamin til Dagbladet.

- Jentene jeg trente i stad mente også at du ikke kunne være mye tess etter dette, sier trener Olav Magne Tveitå.

- De skulle bare visst, sier Benjamin. Juniorverdensmesteren fra 1994 har tatt i bruk et av de få nyttige treningstipsene han fikk med seg fra studieåra i USA. Isbadinga holder siste sesongers skader i sjakk.

Benjamin har sjøl mast på Olympiatoppen, som nå har bladd opp noen tusenlapper til innkjøp av balje og ismaskin. Herligheten er plassert i et hjørne i restitusjonsavdelingen ved Toppidrettssenteret.

Stopper blødning

Hit styrter Benjamin etter hver styrke- og løpsøkt og fyller opp med åtte grader kaldt vann fra springen før han halverer temperaturen med isbiter.

- Under hard trening rives det av muskelfibre, forteller Benjamins trener, legeutdannede Olav Magne Tveitå.

ISBAD MED LUE: Tikjemper Benjamin Jensen hoppet rett i balja med iskaldt vann etter treningsøkta i går. Det gjør han for å stoppe blødninger i muskulaturen så tidlig som mulig. -Jeg vet ikke om andre i Norge enn meg som gjør dette, sier han.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
ISBAD MED LUE: Tikjemper Benjamin Jensen hoppet rett i balja med iskaldt vann etter treningsøkta i går. Det gjør han for å stoppe blødninger i muskulaturen så tidlig som mulig. -Jeg vet ikke om andre i Norge enn meg som gjør dette, sier han.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN Vis mer

- Det blir blødninger og annen væske i muskulaturen. Ved å sette seg i isvann etter treninga, prøver Benjamin å hindre for mye blødning. Slik slipper han stølhet og stivhet.

Ertzgaard frøs

Du skal være hardhudet for å holde ut i isvannet. Sprinter John Ertzgaard prøvde mandag. Og holdt ut i 30 sekunder.Høyde: 189 cm.Vekt: 86 kilo.Sivil status: Forlovet.Yrke: Heltids tikjemper.Bor: Oslo.Klubb: Tjalve.Trener: Olav Magne Tveitå.Meritter: VM-gull junior 1994, 14. plass VM 2001.

- Jeg orket ikke mer, sier han.

- Han ble helt vill. Dunket huet i veggen før han hoppet ut, sier Benjamin og gliser.

Han mener sjøl at isbadinga har hjulpet voldsomt.

- Jeg har hatt en fantastisk treningshøst. Ingen skader. Jeg har begynt å kjøre spenst og styrke igjen, og tåler det. Kjenner ingenting verken i ankler, hofte eller kne. Jeg tror isbadinga bidrar sterkt til dette, sier Mandals-gutten, som er kneoperert mange, mange ganger.

Også varmtvann

- Det neste blir ei ny balje, som vi kan fylle med 40 grader varmt vann. Da kan jeg hoppe vekselvis opp i kaldt og varmt vann før treninga for å stimulere sirkulasjonen, sier Benjamin, som har tatt mål av seg til å ta medalje i VM i Paris i 2003.

- Hvem anbefaler du isbading etter trening for?

- For dem som trener hardt.

Det gjør Jensen. Han er antakelig den som bruker Toppidrettssenteret mest. To- tre økter fra 09.30 til 19.30 sju dager i uka.

- Han får kanskje fri noen dager i jula, sier Tveitå.

ISBAD MED LUE: Tikjemper Benjamin Jensen hoppet rett i balja med iskaldt vann etter treningsøkta i går. Det gjør han for å stoppe blødninger i muskulaturen så tidlig som mulig. -Jeg vet ikke om andre i Norge enn meg som gjør dette, sier han.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!