Til krig mot Bogen

Dyp mistillit til skipresident Jan Jensen lå bak Bjørn-Ivar Carlsens bitre avgang fra Skiforbundet i fjor. Han tar det som en personlig seier at Kjell O. Kran og Harald Norvik har håndplukket ham tilbake til idretten for å slåss mot Terje Bogens Sponsorservice.

- En tillitserklæring. Jeg er glad for å være tilbake. Det er i idretten jeg har hjertet mitt, sier Carlsen til Dagbladet.

- Er det en personlig seier å få tillit fra Kran og Norvik etter det som skjedde i fjor?

- Ja.

9. mars i fjor sa Carlsen opp generalsekretærjobben i Skiforbundet i protest mot president og styreleder Jan Jensen. Utover våren fulgte stort sett hele markedsavdelingen i Skiforbundet samme vei av samme årsak. For Carlsen ble pausen fra idretten kort. Som administrerende direktør i Norges Idrettsforbunds nysatsing onTarget, skal han nå rapportere til styreleder Harald Norvik. Målsetting: å framstå som den mest innovative, helhetstenkende og effektive aktør i sponsormarkedet.

Blir tøft

- Sponsorservice er stivbeint, fastslår NIFs generalsekretær Ivar Egeberg.

Med det utgangspunktet, gjenstår det å se hva som blir enklest for Carlsen og onTarget: å knekke Bogen eller slutte fred med Jensen. Det skal nok mye oppfinnsomhet til før Carlsen & co. kan bokføre andeler av den betydelige sponsorforvaltningen Jensens trenger.

- Jeg ser ikke bort fra at det vil skurre litt i forhold til Skiforbundet, innrømmer Norvik.

- Jeg håper de kan legge det som skjedde bak seg, sier Kran.

- Ingen tvil om at dette blir en utfordring, sier Carlsen.

Nok å gjøre

Kjell O. Kran utdyper:

- Vi har selvfølgelig snakket om dette, men Carlsen var den beste vi kunne finne. Vi har til og med testet ham nøye på alle måter, på kryss og tvers. Han kom godt gjennom.

Det gjør det ikke enklere at skiforbundet det siste året har jobbet stadig tettere med Sponsorservice. For å lette dialogen har imidlertid onTarget fått med seg skistyremedlem Trude Dybendahl i styret.

- Ikke umulig at jeg kan bidra, sier hun.

- Vi er alltid våkne overfor dem som kan bidra til positive tilskudd. onTargets styre har tilsatt Carlsen. Utover det har jeg ingen kommentar, sier Jan Jensen.

onTarget har allerede fått overført NIFs portefølje på rundt 50 millioner kroner av et BI-estimert norsk sponsormarked på totalt en milliard kroner. Fortrinnsvis skal det nå fiskes etter idrettsavtaler. Kulturavtaler er lavere prioritert. Som Egeberg sa i går:

- Det er få logoer i panna på fiolinister.

<B>UTFORDREREN:</B> Bjørn-Ivar Carlsen er håndplukket av Idrettsforbundet for å prøve å skaffe sponsorer til blant andre Jensens skistjerner.
<B>SPONSORKONGEN:</B> Terje Bogens sponsorservice får nå konkurranse fra Idrettsforbundet, som gjennom onTarget vil fiske på Bogens marked. - Sponsorservice er stivbeint, fastslår generalsekretær Ivar Egeberg.