Tilskuerboom

50% økning på sesongkort fra i fjor.

(Dagbladet.no): - Vi har stoppet salget av sesongkort. Skal vi ha plass til bortesupportere og andre nysgjerrige hadde vi ikke noe valg.

Ordene kommer fra Henrik Hoff, daglig leder i Aalesund. Klubben som tidligere spilte hjemmekampene sine på Kråmyra har fått nytt stadion, og interessen er større enn noen gang.

- Vi har solgt 7500 sesongkort mot 1500 i fjor. Og vi kunne solgt enda flere, som du skjønner, sier Hoff.

- En økning på 500%?

- Ja, det er helt fantastisk! Interessen for Aalesund og Tippeligaen er enorm her i byen, forteller Hoff.

Duket for tilskuerrekord

Situasjonen i Aalesund er ekstrem, men etter Dagbladet.nos ringerunde rundt i fotball-Norge, så er det klart at vi går mot nok en tilskuerrekord i norsk fotball.

I 2003 passerte nesten 1,2 millioner mennesker stadionportene i Norge, noe som ga et snitt på 6513 tilskuere på hver kamp.

ØKT INTERESSE: Denne Brann-supporteren feirer cupfinalegullet i fjor. De fleste klubbene i Tippeligaen melder om dramatisk økning i antall solgte sesongkort. Foto: Scanpix
ØKT INTERESSE: Denne Brann-supporteren feirer cupfinalegullet i fjor. De fleste klubbene i Tippeligaen melder om dramatisk økning i antall solgte sesongkort. Foto: Scanpix Vis mer

I fjor, med den mest spennende gullspurten siden Start vant serien i 1980, ble det selvsagt ny rekord. 1 301 300 tilskuere så Tippeligaen i 2004, noe som gir et snitt på 7746. En økning på 1200 per kamp, altså.

Og en knapp måned før sesongstart 10. april har antall sesongkort allerede økt med 50% fra i fjor.

Mye av grunnen kan tilskrives Fredrikstad. Østfold-klubben rykket direkte opp fra 2. divisjon til Tippeligaen og beit seg fast i fjorårssesongen. Godt hjulpet av «Plankehaugen».

- Så langt har vi solgt 4200 sesongkort, mot 3000 totalt sett i fjor, sier Geir Nilsen i Fredrikstad.

Men det er ennå lenge til seriestart.

- Vi regner med å selge et sted mellom 4500 og 5000 sesongkort.

Og med hjelp av ungdomsskolens pensum i matematikk skulle det tilsi en økning på rundt 60%.

- Flinkere med markedsføring

Kampen Lyn - Molde i fjor huskes for én ting: 1612. Tallet på antall tilskuere.

Lyn teller kun tilskuerne som kommer inn stadionportene på Ullevaal, i motsetning til flere andre klubber som automatisk teller alle sesongkortinnehavere. Men uansett tror neppe hovedstadsklubben at tilskuertallet fra Molde-kampen i fjor vil bli slått denne sesongen.

- Så langt har vi hatt en økning på 50% i solgte sesongkort, forteller Martin Ryssdalsnes, markedssjef i Lyn.

Og det betyr en økning fra 1000 solgte totalt sett i fjor til 1500 i år.

- Vi har vært mye flinkere til å markedsføre sesongkortene, i tillegg økte nok cupfinalen i fjor interessen, selv om det gikk dårlig for oss.

Og aporopos cupfinalen. En klubb som ikke gjorde det dårlig i cupfinalen er Brann. Og i Bergen er interessen som alltid enorm. Men kanskje enda mer enorm enn tidligere.

Brann har så solgt 8590 sesongkort mot 5300 i fjor. En økning på pene 62%, med andre ord.

De to andre store publikumslagene i norsk fotball, Rosenborg og Vålerenga, kan også notere pene økninger. Rosenborg har foreløpig solgt 9800 sesongkort, men regner med å ende på mellom 10 500 og 11 000 - noe som uansett vil være flest i Norge.

Gullrival fra sist sesong, Vålerenga, øker imidlertid langt mer. Rundt 3000 sesongkort ble solgt i fjor. Så langt er 5600 sesongkort solgt, og det regnes med stor økning fram mot seriestart 10. april.

- Bedre produkt

Viking åpnet nytt stadionanlegg i løpet av fjorårssesongen, og stavangerfolket har virkelig fått øynene opp for å se en fotballbane uten en løpebane rundt.

Og det som er ekstra spesielt i Viking, er at interessen øker proposjonalt med de dårlige sportslige resultatene.

I 2003 ble det solgt 3000 sesongkort, og Viking endte på 5. plass. I fjor ble det solgt 7000 sesongkort, og resultatene ble summert opp i en 9. plass.

- Vi har ennå ikke gått ut og annonsert for sesongkortene, men har solgt 8000 allerede. Vi har rett og slett problemer med å etterkomme ønskene fra de som allerede har sesongkort, forteller en svært fornøyd Øyvind Sagen i Viking.

Den fungerende direktøren tror at det foreløpige økningen på 15% vil bli grundig økt når annonsene kommer på plass i lokalavisene.

- Dette er fantastisk positivt. Da vi flyttet inn på ny stadion fikk vi en helt ny atmosfære med tak over det hele og sitteplasser. Vi har fått et helt annet produkt, og da øker også interessen, sier Sagen.

- BEDRE PRODUKT: Viking har allerede solgt 8000 sesongkort - takket være et bedre produkt. Den nakne mannen fra kampen mellom Viking og Molde i fjor er neppe en del av produktet.