HALVGARDERING: Norsk Tipping - som har gitt navn til den ene langsida på nasjonalarenaen - fortsetter å sponse Norges Fotballforbund. Men bare for ett år til i denne omgang. Her fra Vålerengas seier over Hønefoss i september. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix
HALVGARDERING: Norsk Tipping - som har gitt navn til den ene langsida på nasjonalarenaen - fortsetter å sponse Norges Fotballforbund. Men bare for ett år til i denne omgang. Her fra Vålerengas seier over Hønefoss i september. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpixVis mer

«Tippeligaen» lever videre etter tøffe forhandlinger

NFF unngår historisk brudd med Norsk Tipping.

(Dagbladet:) Etter et helt år med forhandlinger ble Norsk Tipping og Norges Fotballforbund (NFF) i dag enige om å fortsette partnerskapet.

- Den avtalen blir forlenget med ett år, bekrefter Einar Busterud, som er direktør for kommunikasjon og strategi i Norsk Tipping, overfor Dagbladet.

- Hvorfor bare ett år?

- Det er såpass store endringer i mediebildet. Vi vil bruke året på å se hvordan man kan lage et bedre totalprodukt for oss og fotballen.
 
20 år som Tippeligaen
Norsk Tipping har i 65 år vært en ledende sponsor for norsk fotball. Blant annet har avtalen sikret at Tippeligaen har hatt sitt navn i 20 år, helt siden den ble født i 1992.

Men etter et par år med mye negativ oppmerksomhet var det langt fra gitt at tippeselskapet skulle fortsette å støtte NFF etter 2012, når den siste fireårsavtalen går ut.

Hadde samtalene endt med et historisk brudd, måtte NFF sett etter andre sponsorer som var villige til å putte inn rundt 70 millioner kroner i året. I tillegg måtte Tippeligaen fått et annet navn.

Slik blir det altså ikke - i hvert fall ikke før eventuelt i 2014. Men det sier sitt om diskusjonene at den nye avtalen bare gjelder ut 2013, og ikke i fire år, som er standard i avtalene med alle NFFs ledende sponsorer.

- Har det vært tøffe forhandlinger?

- Det har vært tøffe forhandlinger, og sånn skal det være. Men de har vært preget av vilje til å finne fram til løsninger som har vært best for begge parter, sier Busterud.

Skeptisk til CMore
Generalsekretær i NFF, Kjetil Siem, kaller 25. oktober 2012 en god dag for norsk idrett.

- Dette er en litt annerledes avtale enn de andre sponsoratene våre. Norsk Tipping er en monopolist, en truet monopolist. Og de utgjør grunnfjellet i norsk idrett, sier Siem.

- Norsk Tipping er viktig for norsk fotball, men også for norsk idrettt, for det er gjennom fotball- og oddstipping at vi ivaretar norsk idrett. Det er fotballen som er lokomotivet i forholdet mellom monopolisten og idretten. Det monopolet vil vi verne om. Da blir denne avtalen viktig i bunn.

Siem bekrefter at det i utgangspunktet var ønskelig med en ny og lengre avtale, men at begge parter var enig om at en forlengelse av den eksisterende var en grei løsning nå.

- Det er mange kompliserte ting i det nye mediebildet. Vi vil bruke året både på utrede og gå inn i konsekvensene av den nye medieverdenen.

I 2013 skal CMore sende Tippeligaen. Dette har Norsk Tipping vært skeptisk til, siden CMore har reklamert for utenlandske spillselskaper.

- Er dette en av tingene som Norsk Tipping vil se an i 2013 før de bestemmer seg for videre løp?

- Det kan bekreftes at det er et av temaene, ja. Det vil si, de er innstilt på å gå videre. Men hvordan de gjør det, vil de bruke det neste året på å avgjøre, svarer Siem.

- Hvilken økonomisk ramme har denne avtalen?

- Jeg kan ikke si så mye annet enn at den forrige er videreført. Det er noen endringer, men i enkle trekk kan vi si dette er det samme som den eksisterende avtalen.