TREKKER SEG UT: MTN skal være ferdig som sponsor for sykkellaget MTN-Qhubeka etter årets sesong. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
TREKKER SEG UT: MTN skal være ferdig som sponsor for sykkellaget MTN-Qhubeka etter årets sesong. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Tittelsponsor trekker seg fra Edvalds lag

- Fremtiden er trygg, bedyrer lagets sjef.

(procycling.no): Edvald Boasson Hagens lag MTN-Qhubeka hadde en meget vellykket Tour de France.

Likevel har teleselskapet MTN valgt å trekke seg ut etter årets sesong.

- Med tanke på de tøffe rammebetingelsene i telebransjen har vi måtte revurdere, ikke bare Qhubeka-sponsoratet, men en rekke andre engasjementer som vi ikke føler har gitt en avkastning på investeringen som vi er komfortable med.

Det sier Chris Maroleng i MTN til The Times, som også skriver at selskapet ga laget beskjed etter avslutningen av Tour de France.

Selskapet skal ha spyttet inn over 50 millioner norske kroner i laget siden 2013.

Lagsjef Douglas Ryder skal ha vært overrasket da han ble konfrontert med situasjonen, men hevder at lagets fremtid er sikker.

- Laget har mange alternativer for fremtiden. Som du kan tenke deg er det stor interesse, så fremtiden for laget er utrolig bra. Dette er ikke noe problem, sier Ryder.

Laget hadde en særdeles vellykket Tour de France.

Steve Cummings tok lagets største seier, mens Daniel Teklehaimanot syklet i klatretrøyen og Serge Pauwels viste laget bra frem i fjellene.

Til slutt endte de også som nummer fem i lagkonkurransen.

Det gjorde det ikke lett for MTN å trekke seg ut.

- Det var vanskelig å avslutte vårt samarbeid med Qhubeka fordi det for oss ikke bare representerte et sørafrikansk merke, men også et panafrikansk merke, sier Maroleng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Bedrifter må ta vanskelig avgjørelser rundt hvor og hvordan de støtter sine partnere.

Det har tidligere blitt hevdet at laget snakker med Dimension Data om et tittelsponsorat for neste sesong.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!