Tjente 200 000 på en prat

Andreas Thorkildsen ble 200 000 kroner rikere i løpet av noen kveldsminutter på en restaurant i Aten natta etter spydfinalen.

Det skjedde da Jacob Lund, som er sponsorsjef i DnB NOR, satt i middag med næringslivskunder, og den nybakte OL-vinneren Thorkildsen kom bort til bordet. En begeistret Lund gratulerte med gullet - og bekreftet at prestasjonen ville gi 100 000 kontraktsfestede bonuskroner rett i lomma til sørlendingen.

Under passiaren som fulgte fikk Lunds middagspartnere så godt inntrykk av spydkasteren at de like godt ville gi noen kroner de også. Og de skulle ikke være noe dårligere:

Og vips var Andreas Thorkildsen 200 000 kroner rikere.

-  Betyr alt

-  Det betyr alt, sier Jacob Lund når Dagbladet spør om OL-gullets betydning for Andreas Thorkildsens markedsverdi.

-  Fra å være en utøver ingen visste om, vil han nå få tilbud om å være med i alle store stevner. Der får han startpenger og eventuelle premier. I tillegg kommer de private reklamekronene. Et OL-gull er i så måte mye mer verdt enn et VM-gull, sier Lund.

Han karakteriserer Thorkildsen som akkurat den typen idrettsutøver nordmenn liker.

-  Rolig, sindig og avbalansert - det er det som slår an. Se på Liv Grete Skjelbreid Poiree, se på Ole Einar Bjørndalen. De har beina på jorda, og tar ikke av. Det er det viktig at Andreas tenker på.

Enige om kontrakt

Ifølge sponsorsjefen er DnB NOR og Norges Fri-idrettsforbund «99 prosent i land med en ny kontrakt», gjeldende fram til 2009.

-  Er det noen nordmenn som har økt sin markedsverdi like mye som Thorkildsen under OL?

-  Etter min oppfatning: nei. De andre gullvinnerne var kjent i Norge før lekene, spesielt i de miljøene de konkurrerer i. Men Thorkildsen, med sin folkelige innstilling, har sikret seg å bli en frontfigur for norsk friidrett.

CHAMPAGNEPRAT: Spydhelten Andreas Thorkildsen serveres champagne av sponsorguru Jacob Lund - og seinere vanket det også litt kontanter ...