Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

- To forskjellige verdener

Fabrikkjører Petter Solberg (28) har et par hundre personer som jobber for seg. Bror og privatkjører Henning Solberg (30) har seks kompiser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

JYVÄ SKYLÄ (Dagbladet): - Jeg og Petter driver samme sport, men vi lever likevel i to helt forskjellige verdener, sier storebror Henning til Dagbladet.

- Men bare foreløpig.

For som Dagbladet skrev i går, så jobbes det for tida intenst for at Henning skal få et proff-sete, forhåpentligvis allerede fra neste år. Lillebror Petter kommer til å punge ut flere millioner kroner for at Henning skal bli fabrikkjører. Men inntil videre må Henning jobbe under enkle rallykår.

Gratisjobbing

For mens Petter har over flere hundre godt betalte personer som legger til rette for ham, har Henning seks kompiser som jobber gratis. I løpet av en dag med fartsprøver, blir Petters Subaru Impreza WRC 2003 tatt fra hverandre tre ganger for full overhaling. Bremser, styrestag og støtdempere byttes ut. Flere lastebiler med dekk står i serviceområdet. Og er det den minste mistanke om feil på 900000 kroners girkassa, setter mekanikerne inn en ny.

Henning og kartleser Cato Menkerud har bare råd til enklere operasjoner på bilen. De har ikke penger eller mannskap til noe annet.

- Ordner alt

- Folka rundt meg ordner med alt: hotell, klær, mat, hjelm, sko, kjøredresser, klesvask eller hvis jeg trenger noe hjemmefra. Det eneste jeg gjør er å kjøre, trene og ta meg av PR, sier Petter, som ligger på 5. plass i VM-sammendraget, 13 poeng bak Peugeot-føreren Richard Burns.

- Er suksess i rallysporten målt i penger og apparatet rundt?

- Det er ikke til å legge skjul på at det teller utrolig mye, men ikke i Hennings tilfelle. Han er en utrolig bra sjåfør, og det er absolutt ingen grunn til at han ikke skal få seg et proff-sete, sier Petter.

Han understreker at det ikke bare er deilig å ha hundrevis av folk i apparatet rundt seg.

- Jeg må leve med et utrolig tøft press. Det stilles forventninger til meg hele tida, sier Petter.

Norske Tore Dahl er blant de som sørger for at Subaruen hele tida er i tipp topp stand. Dahl er ansvarlig for det venstre forhjulet.

Mekkebrødre

- Vi har veldig definerte oppgaver. Det er mye hard jobbing til tider, men for en som elsker rally og reising er dette drømmejobben, sier Dahl.

Kuriøst nok jobber lillebroren hans, Ola Dahl, for Henning. Ola bruker all ferie og fritid på rally.

- Det er dette jeg liker aller best å gjøre med buksene på. Det kan selvfølgelig være et helvete iblant, men alt i alt så gir det meg utrolig mye. Jeg unner virkelig Henning en proffkontrakt, og vi skal stå på for å få det til, sier Dahl.

Henning overhører samtalen og smiler bredt.

- Er det ikke en fing gjeng? Dette er folk som alltid gir 100 prosent for teamet, sier Henning Solberg.

PETTERS PROFFTEAM: Bak fra venstre: Mark Mahoney (mekaniker), Ignacio Muro (teamlege), Paul Howarth (teammanager), Pierre Genon (ansvarlig ingeniør), Simon Steele (teknisk sjef), Luke Ansley (motortekniker), Vincent Dumarski (ass. ingeniør), Julian Clayton (mekaniker), Mark Farley (mekaniker), Bryan Hart (dekk-koordinator), David Burbidge (mekaniker), Tore Dahl (mekaniker, ansvarlig for venstre forhjul), Simon Drake (motortekniker), Matthew Corby (dekkmanager), Steve Whitehead (mekaniker), Achim Hofstadter (fysioterapeut). Foran fra venstre: John McLean (Petters sjefmekaniker), Terry Kaby (skriver grusnoter), Phil Mills (kartleser), Petter Solberg, David Cox (dele-koordinator).
HENNINGS KOMPISTEAM: Fra venstre: Marius Haugerud (mekaniker), Mark Amblard (ingeniør), Martin Broadhurst (sjefmekaniker), Henning Solberg, Ola Dahl (mekaniker), Knut Høistad (mekaniker), Svein Roger Andersen (mekaniker). Ikke til stede på bildet: Cato Menkerud (kartleser) og Runar Pedersen og Thomas Evjen, som begge skriver grusnoter.