IKKE SÅ STORT :  X-Games i Aspen byr på stor idrett, men er ikke like populær som TV-sport som du kanskje tror. Hjemme i USA trekker de sju konkurransene bare såvidt over en million seere i snitt. FOTO: Nathan Bilow/Agence Zoom/Getty Images/AFP.
IKKE SÅ STORT : X-Games i Aspen byr på stor idrett, men er ikke like populær som TV-sport som du kanskje tror. Hjemme i USA trekker de sju konkurransene bare såvidt over en million seere i snitt. FOTO: Nathan Bilow/Agence Zoom/Getty Images/AFP.Vis mer

To snodige partyfiksere

X-Games er mye mindre som TV-sport enn du tror. Men uansett gjelder det å passe på idrettens egne verdier.

NÅR Oslos politikere vil gi TV2 et bidrag på 42 millioner kroner for å arrangere en av vinterdelene i X-Games i 2016, er det selvsagt et plaster på eget sår etter at byen mistet OL.

Det er et lite plaster; muligens mindre enn politikerne selv kalkulerer med siden X-Games ikke er fullt så kult som mange tror. Akkurat det gjenstår å se, om det blir TV-sending fra Oslo neste vinter.

Foreløpig dreier det seg om å sikre arrangementet etter at både politikerne og TV-sjefene har glemt at det ikke bare er fritt fram for å  bruke idrett som lokkemiddel.

DET er mye pent å si om TV2 som sportskanal. I løpet av de tjue siste årene har de satt en ny norsk TV-standard  på formidlingen av idrett, og underveis har selskapet oppnådd fine økonomiske resultater, dels basert på god posisjonering i forhold til fotball- og OL-rettigheter.

Nå virker den økonomiske horisonten mørkere, og slikt sett skulle kanalen også visst bedre enn å utfordre den samme idretten på det grunnleggende spørsmålet om rettigheter til sportskonkurranser.

For det er idrettens naturlige rett til å arrangere konkurransene sine det dreier seg om når TV2 på forunderlig vis får direkte betalt av Oslo kommune for at de to sammen skal være partyfiksere for X-Games 2016 i hovedstaden.

HER er idrettsbevegelsen ikke til å rikke. Seinest da private aktører på egen hånd ville arrangere turrenn på Norefjell i 2010, truet Skiforbundet med å ekskludere de av sine løpere som ble med. Trusselen om boikott førte til at den lokale skiklubben ble hentet inn i arrangementet.

Det samme ville skjedd med et helt privat X-Games i Oslo, og det tvang til slutt det politiske flertallet i Oslo Kommune til å la TV2 omgjøre arrangementet til et samarbeid med den vanlige idretten.

Denne eiendomsretten til aktivitetene er grunnlaget for idrettsbevegelsens finansiering ved hjelp av billettinntekter, reklamesalg og TV-rettigheter, men like viktig for de fleste arrangørklubbene er det å ta vare på idrettens egentlige verdi.
Altså bestemme hvilken type folkebevegelse norsk idrett egentlig skal være.

Slik var det selve kjernen i det å drive idrett som lenge ble utfordret ved at for ivrige toppolitikere i Oslo ønsket et TV2-arrangert X-Games til byen neste vinter.

I UTGANGSPUNKET er det selvsagt helt ok at det politiske flertallet i Oslo mener at det er verdt å betale 42 millioner kroner for å få arrangert et slikt show. Tenkningen er at X-Games sin popularitet i enkelte internasjonale ungdomsmiljøer kan hjelpe profileringen av Oslo som vinterby.

Sånn er det lov å tenke for et byråd som akkurat mistet vinter-OL, men selve eksponeringen er adskillig mindre her. Vel forteller den amerikanske TV-arrangøren ESPN at sendingene kan sees i 395 millioner husstander i 215 land, men det reelle antallet TV-seere er noe ganske annet:

•• Amerikansk TV-statistikk viser at hver av de sju disiplinene i X-Games i snitt bare såvidt passerer 1 million seere på hjemmemarkedet.

Det er lite når sist vinter-OL ble sett av 178 millioner amerikanere, Super Bowl alene hadde 114 millioner seere i USA og for eksempel 2 millionene norske TV-seerne på direkten fulgte Petter Northugs spurt til VM-gullet på 5-mila i Falun. X-Games har altså et noe oppblåst rykte som TV-gigant, og minner oss alle om å sjekke sannheten om de mange nyere nisjeidrettene som visstnok er blitt så moderne.

FOR TIDA har Oslo Kommune nok med å sjekke hvorvidt det er lovlig i forhold til EØS-reglene mot konkurransevridning å betale TV2 alle millionene for å arrangere X-Games. Foreløpig har kommunens egne advokater sagt nei.

Dette problemet hadde lett vært unngått ved å bruke klubber fra Snowboard- eller Skiforbundet på arrangørsiden helt fra starten av, slik at idretten hadde fått overføringene og siden betalt TV2/ESPN for produksjonen.

Da hadde det ikke vært noen tvil om at X-Games holder standarden som idretten ellers, og at TV2 fortsatt er sportskanalen.

Så går det an å håpe at dette til slutt blir den Oslo-reklamen som byen betaler for.