Tøft i tynnlufta

Ekstrem høyde gjør helgas Rally Mexico til en kraftprøve for både Petter Solberg og hans splitter nye Subaru.

Et par av fartsetappene går i 2850 meters høyde. Og det er så ekstremt at det påvirker både føreren, og ikke minst bilen.

- Det er helt ekstremt. Jeg regner med å miste opp til 90 hestekrefter i den verste høyden. Det blir ikke noe turbotrykk, fordi det blir ikke nok luft inn i systemet. Så det kommer til å bli, ja, kjedelig å kjøre, for å si det sånn, sukker Petter Solberg.

Med mindre hestekrefter, hjelper det lite at luftmotstanden blir vesentlig mindre i tynnlufta. Bilen går saktere uansett.

Godt forberedt

Solberg frykter også at det blir fysisk tøft bak rattet.

- Klart man merker det når høyden blir så stor, men det er derfor vi har dratt over til Mexico så tidlig som vi har gjort.

Allerede før helga var han på plass i Leon, som er hovedsetet for Rally Mexico. Og Petter er veldig godt forberedt på hardkjøret.

- Jeg var ute og jogget i 40 minutter tidlig i dag, og kjente det godt på pusten. Det var tøffere enn vanlig. Ellers blir det å spise og drikke godt for å være best mulig rustet.

Rally Mexico er det første i årets VM der Petter får kjøre på favorittunderlaget, grus. Men også dekket er ekstremt løst og støvete i det måneliknende landskapet på det meksikanske snaufjellet.

- Ingen feil

Solberg frykter ikke at det er gambling å stille til start med helt ny bil under de ekstreme forholdene.

- Bilen er veldig bra, den. Jeg føler meg trygg på at alt kommer til å fungere som planlagt. Vi testet bilen i tre dager i Spania i forrige uke, og vi hadde ikke et eneste problem. Ingen barnesykdommer, sier han.

Fortsatt har han ikke testet bilen i Mexico.

- Det gjør vi først i morra. Jeg har kjørt i tilsvarende høyder som dette i Kenya, så jeg vet hva jeg går til. Så det er bare å fyre på, he, he.

Solberg ligger på fjerdeplass i VM etter henholdsvis 6. og 3. plass i henholdsvis Monte Carlo og Sverige. Og den regjerende mesteren trenger en topp-plassering i Mexico for å henge på Sébastien Loeb som leder suverent med full pott (20 poeng) etter to løp. Marcus Grönholm og Markko Märtin ligger på 2. og 3.-plass.

DÅRLIG FART: Petter Solberg gleder seg ikke til å kjøre fartsetapper i 2850 meters høyde i Mexico. - Det kommer til å bli, ja, kjedelig å kjøre, for å si det sånn, sier Petter til Dagbladet.