TWITRER OM ALT: Her er Lance Armstrong på vei fra sykehuset, og kanskje det er Twitter-sida han oppdaterer med mobilen sin. Foto: AP
TWITRER OM ALT: Her er Lance Armstrong på vei fra sykehuset, og kanskje det er Twitter-sida han oppdaterer med mobilen sin. Foto: APVis mer

«Tok akkurat en dusj. Klarte å holde den under ti minutter»

Idrettsstjernene forteller hvorfor de legger ut Twitter-meldinger om hverdagslige ting.

||| (Dagbladet.no) Da Lance Armstrong falt stygt og satte comebackplanene i fare for noen uker siden, var Twitter arenaen å følge med på.

Astana-sjef Johan Bruyneel (johanbruyneel) bekreftet skaden, Levi Leipheimer (Levi_Leipheimer) la ut en video og Lance Armstrong (lancearmstrong) selv skrev «I'm alive!».

En rekke idrettskjendiser har kastet seg på Twitter-bølgen, og Armstrong legger ikke bare ut informasjon om idretten på Twitter-sida si. For tolv timer siden skrev han: «Tok akkurat en dusj. Klarte å holde den under ti minutter.»

Denne meldingen er nok også et stikk til det franskantidopingbyrået, som mener at Armstrong brøt dopingreglene da han forsvant i 20 minutter - blant annet for å ta en dusj - før han var tilgjengelig for kontroll. Men meldingen meldingen kunne like gjerne vært skrevet uavhengig av dette - for det er slike meldinger mange av idrettsstjernene skriver.

Vil være vanlig
- Det er så mange ting jeg ikke kan gjøre. Jeg kan ikke sitte på Starbucks med 20 andre og drikke kaffe, selv om jeg likevel gjør det noen ganger. Jeg kan ikke gå inn på en bar og drikke øl sammen med 100 andre karer. Det funker ikke. Det blir en scene, sier Lance Armstrong.

Men han kan kommunisere med fansen på Twitter. I skrivende stund er det 550 899 personer som følger med på Twitter-feeden hans. Tour de France-kongen har 140 tegn til rådighet - altså færre enn i en tekstmelding - og han skriver om alt mulig.

«Hører på World Partys 'Goodbye Jumbo'. Fantastisk,» skrev han for ti timer siden.

Tilbake til kragebeinsbruddet i Vuelta Castilla y Leo. Bare noen minutter før operasjonen, oppdaterte han Twitter-sida via mobiltelefonen sin og han la ut et bilde av seg selv i sykehussenga. Slik får en idrettsstjerne en halv million kontakter på Twitter.

Etterlyste sykkel
Gjennom Twitter kan idrettskjendisene kommunisere direkte med fansen - uten media som bindeledd. Dette er amerikaneren selvfølgelig fullstendig klar over.

- I starten går du ut fra at ingen leser det (Twitter-oppdateringene), men når jeg nå ser at så mange følger meg, regner jeg med at det er noen journalister også, sier Armstrong.

For ham er det imidlertid vel så viktig å brukte mikrobloggen til å framstå så normal som vanlig. Derfor skriver han også om hva slags musikk han hører på og hva han skal spise til middag.

- Jeg tenker at folk leser dette og tenker «Fyren bygger en lekebil med sønnen sin? Det høres jo forferdelig normalt ut». Jeg skriver alt der, forteller Lance.

Han twitret også da han hadde blitt frastjålet en av temposyklene sine. En halvtime etter at han fikk beskjed om dette av lagledelsen la han ut et bilde av den sorte og gule sykkelen, med beskjed om at finneren får en dusør.

VÅKNET FRA DVALEN: Michael Phelps holdt seg unna Twitter i en måned, men i går dukket han opp igjen. Foto: AFP
VÅKNET FRA DVALEN: Michael Phelps holdt seg unna Twitter i en måned, men i går dukket han opp igjen. Foto: AFP Vis mer

Flere av verdens beste syklister har trillet inn på Twitter den siste tida, og Kurt Asle Arvesen (kaarvesen) er en av få norske idrettskjendiser som aktivt bruker tjenesten.

«Kjørt 95km av Paris-Roubaix. God trening! Hver gang jeg kjører Arenbergskogen blir jeg overrasket hvor brutale og dårlig brosteinen er,» skrev han i går.

Deler ut billetter
En annen svært ivrig twitrer er basketstjernen Shaquille O'Neal (THE_REAL_SHAQ), og også han publiserer meldinger om alt han foretar seg. Phoenix Suns-spilleren har faktisk også flere «abonnenter» enn Lance Armstrong - 592 362.

- Jeg er en helt vanlig fyr. Jeg handler på Wal-Mart og jeg prøver å gjøre de samme tingene som såkalt vanlige folk gjør, sier Shaq.

På Twitter kan han kanskje oppføre seg som alle andre, men vanlig vil O'Neal aldri bli. Han er en av USAs mest kjente idrettsutøvere, og når han handler - da snur folk seg. Likevel bruker han Twitter på en måte som gjør at han nærmest ber om å bli oppdaget. Han kan for eksempel skrive hvor han er, og at førstemann som kommer opp til ham får to billetter til neste hjemmekamp.

«Whoeva finds me at graceland gets four tickets,» skrev han for 18 timer siden.

Og like etter:

«And the winner @kiafbaby , dam that was fast , they got me at the lisa marie , I was lookn at the plane.»

Mange av kjendisprofilene på Twitter er falske, og det var nok noen som i starten trodde at O'Neills mikroblogg også var uekte. Dataingeniørene Jesse Bearden og Sean Neden stolte ikke på oppdateringene, de syntes nemlig avsenderen publiserte så mange innlegg at de mente det ikke kunne være basketkjempen.

Da de leste på Shaq-sida at han skulle spise middag på restauranten 5 & Diner, kjørte de til Phoenix-sentrum for å se om det kunne stemme. De fant ham alene i en bås i hjørnet.

- Han så akkurat ut som en hvilken som helst gjest. Bortsett fra at han var Shaq, sier Neden.

Spiste med Shaq
Gutta hadde imidlertid ikke mot til å gå opp til ham, men de satte seg ved et bord like ved. Overrasket over at det faktisk var Shaq som sto bak innleggene, klarte de ikke styre stemmebruken.

VIL DU MØTE SHAQ? Da bør du følge med på Twitter, for der skriver han hele tida hva han gjør og hvor han er. Foto: AP
VIL DU MØTE SHAQ? Da bør du følge med på Twitter, for der skriver han hele tida hva han gjør og hvor han er. Foto: AP Vis mer

- Vi forsøkte å være rolige, men han må ha hørt oss, sier Bearden.

Plutselig ble nemlig denne meldingen lagt ut på Twitter:

«R there any twitterers in 5 n diner wit me? Say something.»

De fikk da mot nok til å sette seg ved bordet hans.

Fikk Twitter-kjeft
En kollega av Shaquille O'Neill, Milwaukee Bucks' Charlie Villanueva (CV31), ble tidligere denne sesongen litt vel overivrig på Twitter. Så avhengig twitringen var han, at han la ut en melding fra garderoben i pausen mot Boston Celtics.

«In da locker room, snuck to post with my twitt. We're playing the Celtics, tie ball game at da half. Coach wants more toughness. I gotta step up,» skrev han.

Mannen bak pausetalen, trener Scott Skiles, likte dette svært dårlig - og Villanueva måtte stå skolerett på kontoret hans. Men Villanueva ble i hvert fall rikskjendis over natta.

Shaq klarte selvfølgelig ikke styre seg:

«Attention all twitterers I'm a tweet at halftime and not get fined like vill a new wave a whteva his name is,» skrev O'Neill på Twitter-sida si noen dager etter.

Phoenix Suns-trener Alvin Gentry derimot, bryr seg lite om den nye hobbyen til stjernecenteren.

- Så lenge han scorer 25 poeng og plukker 11 returer kan han gjøre som han vil. Han kan være på Twitter, Facebook, Myspace, sier Gentry, som også har en Twitter-profil (AlvinGentry), opprettet av datteren.

Hello, Phelps
En mann som ikke er i nærheten av å ha så mange følgere som Shaq og Lance, er svømmekongen Michael Phelps (Michael_Phelps) - og det er kanskje ikke så rart, for han er ikke i nærheten av å være like ivrig som den.

I går la han ut sin første melding på en måned, og der sto det bare:

«Hellllllllllooooo Twitter!!! :)»

Tidligere mediarådgiver ved Det hvite hus, Ari Fleischer, driver nå med rådgivning også for idrettsstjerner. Han mener det er klokt av dem å benytte seg av nettjenester som Twitter og Facebook.

- Du har gamlingene som meg, som leser aviser. Og så har du framtidas fan-base, unge folk, som ikke gjør det. De får nyhetene og informasjonen fra nettaviser og sosiale nettverk, sier Fleischer.

Mange kjendiser lar også PR-rådgivere oppdatere slike profiler, men det er noe Fleischer advarer på det sterkeste mot.

- Utøverne må gjøre jobben selv. Det må være ekte.

Og ektere enn dusjmeldingene til Lance eller restauranttipsene til Shaq blir det ikke.

Kilder: Associated Press, TIME, Cycling News, NBA og Telegraph.