Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Tom tank for Lasse og Kjetil

MADONNA DI CAMPIGLIO (Dagbladet): Hele denne helga bremset Lasse Kjus og Kjetil Aamodt ned bakken i Val d'Ishre. Men full stopp ble det først på motorveien utenfor Milano i går kveld. Da gikk de to gutta tomme for diesel. Som eneste trøst kom Kjus og Aamodt seg raskt i bilen da de sensasjonelt ble slått ut av storslalåmrennet (Aamodt 31. plass, Lasse 32. plass) før finaleomgangen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om de ble sist i bakken, skulle de i alle fall komme først til hotellet i Madonna. Der skulle de slikke sårene foran kveldens slalåmrenn, og enda viktigere: Diskutere krisetiltak med trenerne etter ei trist og tragisk helg. Men heller ikke på motorveien hadde Kjusern og Aamodt tiger på tanken.

- Det var en bensinstasjon litt unna, men på den andre siden av veien, sier gutta.

Problemet var den tette trafikken. På fire felter. Hver vei. Lasse og Kjetil startet slalåmtreninga der og da og fintet seg til pumpene med livet som innsats. Etter mye om og men fikk de bilen i gang igjen.

- Ja, vi gikk tomme på veien også, men nå får i alle fall dere noe å skrive om, sier de.

- Dropp v-cupen

For tross alt var både Kjus og Aamodt mer oppgitt over resultatene i skibakken enn sløvheten på motorveien i går kveld. Lasse er direkte fortvilet.

- Jeg skjønner ikke hva som er galt, sier en av de mest meritterte alpinistene i verden.

De snakket mye under den sju timer lange bilturen. Også pappa Finn Aamodt ringte sønn og Kjus. Med klare meninger om hva de bør gjøre.

- Om jeg hadde fått bestemme, hadde jeg tatt dem ut av v-cupen. De trenger å trene mye frikjøring på litt vanskelig underlag med mye terreng for å finne tilbake teknikken sin. Det blir dessuten spesielt å gå rett på utfor igjen etter ulykken med Beltrametti. Det hadde vært bedre om gutta trente teknikk, sier Aamodt til Dagbladet.

Kjus og Aamodt vurderer begge Finns forslag. Lasse mest.

- Det har vært et problem de siste åra at vi ikke har fått trent skikkelig på forhold lik dem vi kjører i v-cupen. Sjøl må jeg si at jeg ikke føler så mye for å kjøre utfor etter ulykken. Jeg vurderer om det er lurt å stå over helgas to utforrenn i Val Gardena for heller å få trent litt, sier Lasse.

Kjetil er mer i tvil:

- Mine erfaringer er at det kan slå begge veier å droppe v-cupen for å trene. Vi har jo trent i åtte måneder. Jeg tror ikke det er så lett å stå over Val Gardena. Det er viktig å holde tempo i kroppen. Om den fine treningsbakken i Val Gardena er åpen, så kjører jeg nok utfor i helga. Men går det dårlig der også, så står jeg over Bormio, og trener teknikk fram mot OL, sier han.

Trenerne bestemmer

Uansett var Kjetil og Lasse i går kveld innstilt på å ta en alvorlig prat med trenerteamet for å finne den riktige veien ut av uføret.

- Vi får diskutere det, så får trenerne bestemme. Vi bare er med, vi, sier Kjetil.

- Men ingen har vel mer rutine til å vurdere dette enn dere to?

- Det ser jo ikke slik ut - i rennet. Det viktigste nå er å få kjørt bra i et par renn og få sjøltilliten tilbake. Men det ser ut som om hele laget har for dårlig treningsgrunnlag inn mot sesongen, sier Kjetil, som håpet å komme nærmere en kriseløsning i samtaler med landslagssjef Atle Skårdal og trenerne rundt midnatt.

- Disse gutta kommer fryktelig tilbake, sier Finn Aamodt.

Avslørende tall

At Kjus og Aamodt rotet det til med plasseringer langt ned på lista i utfor og super-G, kunne bortforklares med manglende fartstrening i USA. Men kald statistikk på guttas storslalåmmeritter viser at problemene stikker dypere enn som så.

  • Kjetil har 88 v-cuprenn i storslalåm siden 13. plassen i debuten i Waterville Valley 30. november 1989. Bare fire ganger har han kjørt korrekt ned løypa og ikke kvalifisert seg til finaleomgangen.
  • Lasse har kjørte 61 v-cup i samme disiplin siden 7. plassen i debuten i Alta Badia 14. januar 1990. I to renn har han misset finaleomgangen - begge i Val d'Ishre (det siste rennet i fjor og i går).

Med andre ord: Det er ikke akkurat favorittbakken de har kjørt i siden fredag.

Beholder roen

Landslagssjef Atle Skårdal prøver nå å holde den gryende panikken i laget i sjakk.

- Vi trenerne har pratet om det, og er enige om at det er viktig å beholde roen nå. Derfor holder vi oss til programmet. Tror det er smartest, sier han.

FULL STOPP: På vei til Madonna di Campiglio i går kveld fikk Kjetil André Aamodt og Lasse Kjus ytterligere en nedtur. Tanken på leiebilen gikk tom på motorveien utenfor Milano.Foto: ARNT E. FOLVIK
Hele Norges coronakart