FLERE STJERNER: Her kjemper Edvald Boasson Hagen mot Dylan Groenewegen og Kristoffer Halvorsen under 2017-versjonen av Tour of Norway. I framtida vil enda flere topplag komme til Norge, når miljøene i øst og vest nå er enige om å forene krefter. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix
FLERE STJERNER: Her kjemper Edvald Boasson Hagen mot Dylan Groenewegen og Kristoffer Halvorsen under 2017-versjonen av Tour of Norway. I framtida vil enda flere topplag komme til Norge, når miljøene i øst og vest nå er enige om å forene krefter. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpixVis mer

Tour des Fjords og Tour of Norway slår seg sammen

Neste år vil de lage sykkelfest over seks dager i Sør-Norge.

(procycling.no): Historisk sett har kanskje konkurransemiljøene øst og vest i Sykkel-Norge dreid seg mer om broriving – enn bygging.

Nå går selskapene bak sykkelrittene Tour of Norway og Tour des Fjords i en helt ny retning. Den samme retningen for å være helt presis. I dag ble nemlig søknaden sendt inn til det internasjonale sykkelforbundet (UCI) hvor det står svart på hvitt at partene ønsker å samarbeide i 2019:

- Vi bor i et såpass lite land at å samle ressursene rundt ett stort arrangement er det rette å gjøre. Vi har hatt reviret vårt på Vestlandet og nå på Sørlandet, mens Tour of Norway har hatt fokus på det sentrale Østlandet. Vi dekker på en måte opp hele Sør-Norge, og har muligheten til å dekke enda større områder når rittet vil gå over seks dager, sier Roy Hegreberg i Tour des Fjords til procycling.no.

I øst er også Birger Hungerholdt storfornøyd med avtalen:

- Dette vil gjøre oss mer attraktive både når det gjelder å lokke internasjonale stornavn til rittet og på sponsormarkedet, sier den daglige leder i Interspons til procycling.no.

Blir trolig hetende Tour of Norway

I år ble Tour of Norway arrangert fra 16.-21. mai. Tour des Fjords gikk over tre dager uka etter, før nyvinningen Hammer Series Stavanger avsluttet det hele den helga.

Neste år ønsker partene å snu helt om på rekkefølgen. Hammer Stavanger skal bli arrangert 24-26. mai, før etapperittet skal dekke opp datoene 28. mai til 2. juni.

- Men hva kommer rittet til å hete framover, Tour des Fjords of Norway?

- Det er for tidlig å si noe om, vi skal bruke tiden fremover til å ha en god prosess rundt navnevalg, svarer Hegreberg.

- Vi blir fortalt at det trolig kommer til å bli hetende Tour of Norway; hva skjer i så fall med Tour des Fjords?

- Selskapet Tour des Fjords blir arrangør av det nye arrangementet, mens Anders Eia Linnestad fra Interspons og Tour of Norway går inn som teknisk direktør for rittet og vi vil samle de beste kreftene fra begge arrangement. Tour des Fjords står nok sterkt som et merkenavn på Vestlandet, mens Tour of Norway står sterkere på Østlandet. Vi skal bruke de neste månedene til å finne en profil og et navn nordmenn kan samle seg rundt, mener Hegreberg.

Mange fordeler

Og det er rett og slett mange brikker som faller på plass nå som de to miljøene har valgt å samarbeide med hverandre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– ROY HAR JEG KJENT SIDEN HAN VAR EN GUTTUNGE: Sier Birger Hungerholdt (til høyre) om Roy Hegreberg. Nå skal de to samarbeide om å skape Norges største sykkelfest.
– ROY HAR JEG KJENT SIDEN HAN VAR EN GUTTUNGE: Sier Birger Hungerholdt (til høyre) om Roy Hegreberg. Nå skal de to samarbeide om å skape Norges største sykkelfest. Vis mer

Hungerholdt og Hegreberg lister opp følgende punkter:

* Som nevnt blir rittet mer attraktivt for sponsorene, hva gjelder både eksisterende og framtidige avtaler.

* Mens Arctic Race har stått i særskilling når det dreier seg om statsstøtte, håper partene at et samarbeid og et stor arrangement i Sør-Norge vil gi økt politisk vilje også til å engasjere seg i dette konseptet. Både Tour of Norway og Tour des Fjords opplevde kutt i bevilgningene foran inneværende år.

* For lagene vil det være interessant å ankomme Norge i månedsskiftet mai/juni for først å delta på Hammer Series og deretter et etapperitt over seks dager. Tilbakemeldingen forteller i hvert fall at perioden med en tredelt nok rittrekke viste seg å bli litt for lang.

* Med de nye datoene slipper arrangørene også i stor grad unna konkurransen fra Tour of California, og dels også Giro d’Italia. I 2019 konkurrerer man heller mot Giro d’Italia og Belgium Tour. Det er større sjanse for å få både Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen på plass, og man ligger i tillegg fint plassert for å hente inn andre navn med tanke på at rittet avsluttes uka før Critérium du Dauphiné og Sveits Rundt og den videre Tour de France-oppkjøringen.

* Neste år vil Kristi himmelfartsdag lande på torsdag 30. mai. Det vil gjøre det enklere for arrangøren med tanke på trafikkavvikling og gir håp om å samle større menneskemengder til sykkelfesten.

- Selv ASO sliter med å få lag til Norge

I fjor høst gikk Hegreberg og Tour des Fjords inn i et samarbeid med Velon, organisasjonen som står bak Hammer Series-konseptet.

Avtalen garanterer at de 10 WorldTour-lagene som også er Velon-medlemmer tar turen til Stavanger. Videre var Tour des Fjords garantert deltakelsen til minst fem av dem, men det endte opp med at UAE Team Emirates med Sven Erik Bystrøm og Alexander Kristoff var det eneste av lagene som ikke syklet begge to.

- Startfeltet vi hadde i år, hadde ikke vært mulig å få til uten avtalen med Velon. Du ser at selv Arctic Race og ASO sliter med å få WorldTour-lag opp til Nord-Norge (kun BMC Racing, Dimension Data, Astana og Katusha-Alpecin i 2018, vår anm.). Neste år kommer lagene til Stavanger først for å kjøre Hammer, og så blir de igjen for å kjøre det nye etapperittet etterpå. Det vil være seks dager mellom Tour of California og starten av Hammer Series, så da tror jeg det er mulig å få med mange stornavn, inkludert Alexander Kristoff.

- Hva sier Hammer Series til de nye planene?

- Velon og Hammer er kjempepositive. De har ytret ønske om et lengre ritt i for- eller etterkant, fordi det blir litt for mye med to uavhengige ritt i tillegg til Hammer. De har vært tydelige på at dette er noe de ønsker.

- Sterkere sammen

Etter mange år som konkurrenter, blir det altså nå et samarbeid mellom selskapene Tour des Fjords og Interspons (som står bak Tour of Norway).

Det åpner igjen for enda flere muligheter når de to største aktørene innenfor norsk sykkelsport går sammen om et felles arrangement:

- Når vi samler ressursene, kan vi spisse arbeidet inn mot sponsorer og myndigheter enda mer. Det er naturlig at Interspons, med sin erfaring på sponsormarkedet blir med å bidra der, men jeg kommer også til å fortsette dette arbeidet og jeg vil også jobber mer inn mot regionale myndigheter og Staten. I forhold til statsstøtte bør vi nå stå veldig sterkt, mener Hegreberg. Det kommer til å bli 10 dager hvor Norge får besøk av verdens beste ryttere, med 9 rittdager, sier Hegreberg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VAKKERT I SØR-VEST: Denne våren gjestet Tour de Fjords Sørlandet og her Egersund (over grensa til Rogaland). Neste år arrangeres rittet over seks dager i deler av Sør-Norge. FOTO: Luc Claessen/Getty Images
VAKKERT I SØR-VEST: Denne våren gjestet Tour de Fjords Sørlandet og her Egersund (over grensa til Rogaland). Neste år arrangeres rittet over seks dager i deler av Sør-Norge. FOTO: Luc Claessen/Getty Images Vis mer

Miljøet rundt Interspons på Høvik har arrangerte Tour of Norway (også under navnet Glava Tour) siden 2011, og rittet er arvtakeren til Ringerike Grand Prix som startet opp så tidlig som 1975.

- Hvordan blir det å samarbeide med Hegreberg og Tour des Fjords, Hungerholdt?

- Du, det tror jeg blir veldig bra. Roy har jeg kjent siden han var en guttunge, og er en jeg alltid har hatt sansen for. Innimellom har det kanskje godt en kule varmt, men i bunnen av forholdet mellom øst og vest ligger det et sunt konkurranseelement. Det er en vilje i begge miljøer til å være best. Nå skal vi være best sammen, og vi har også i løpet av foregående sesonger samarbeidet med både Tour des Fjords og Arctic Race of Norway når det gjelder mannskap og materiell, påpeker Hungerholdt.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!