Trått føre for ny sports-tv

Med norske sportskjendiser og tv-show i skjønn forening skulle det norske firmaet ShowSport skaffe tv-seere og rikelig med sponsorpenger i kassa. Men sportskanalen har fått en trang fødsel: Ingen norske tv-selskap vil kjøpe prosjektet.

«ShowSport - den nye veien i en verden av sport og underholdning». Slik markedsfører det norskeide showsportkonseptet seg overfor norske tv-selskap og -seere. Foreløpig har veien bestått av en kraftig norsk motbakke. For de potensielle storkundene NRK og TV2 sier begge nei takk.

- Vi er ikke interesserte i dette konseptet og kommer ikke til å sende ShowSport-sendingene, sier TV2s sportssjef Bjørn Taalesen til Dagbladet.

Heller ikke NRK har planer om dht.

- Vi har fått et tilbud og takket nei. Hovedbegrunnelsen er at vi ikke har penger til slike prosjekt, sier Grethe Johnsen til TV-Sporten.

- Vi har sagt ja til å få en presentasjon av konseptet men det er overhode ikke snakk om noen kontraktsforhandlinger, sier sportsansvarlig i TV3, Stian Kleppo.

Selskapet har imidlertid inngått avtale med de to amerikanske TV-kanalene Scandinavian Channel og International Channel.

Til nå har norske investorer skutt inn 4,5 millioner kroner i prosjektet. Ifølge ShowSport-ledelsen er både Inge Bråthen, Finken Jagge, Jack Waitz og Vegard Ulvang på investorlista.