NY SEIER: Tre ting må på plass før Boasson Hagen kan vinne i Paris. FOTO: HC Prigge/procycling.no.
NY SEIER: Tre ting må på plass før Boasson Hagen kan vinne i Paris. FOTO: HC Prigge/procycling.no.Vis mer

Tour de France:

Tre ting skaper hodebry for Edvald før Paris

Nordmannen jakter ny etappeseier på majestetiske Champs-Élysées.

MARSEILLE (procycling.no): Etter en kontrollert tempo i Marseille lørdag (112.plass, +3:07 bak etappevinner Maciej Bodnar), er Edvald Boasson Hagen bare en flytur unna å starte årets kanskje viktigste dag for enhver spurter.

Finalen på Champs-Élysées regnes som et hellig Mekka for feltets raske herremenn, og etter marginale spurttap tidligere i dette Tour de France, er 30-åringen ekstra innbitt på å komme først ut av en massespurt.

Med raske ryttere som Marcel Kittel (Quick-Step), Arnaud Démare (FDJ), Peter Sagan (Bora) ute av rittet, og den norske rivalen Alexander Kristoff (Katusha) kraftig kvestet etter velt, bør sjansene være gode for Dimension Data-rytteren som kan vise til to fjerdeplasser på rad de siste to årene fra den tradisjonsrike Tour de France-finalen. Etter soloseieren i Salon-de-Provence fredag, er «Eddy» dessuten stinn av selvtillit.

Men flere ting må på plass dersom Boasson Hagen skal bli den første nordmannen til å vinne i Paris siden Thor Hushovd (2006).

Sykdom

For det første har Dimension Data-rytteren vært syk de siste dagene.

– Han er ikke 100 prosent. Han har en forkjølelse. I går var en lang dag, tøff og varm dag. Vi håper han blir en del bedre før Paris, sier Dimension Data-sjef Douglas Ryder til procycling.no.

Etter tempoen i Marseille var Boasson Hagen selv håpefull med tanke på helsen.

– Jeg er blitt tett i nesen og i toppen. Det er ikke optimalt å være forkjølet, så vi får se. Men det funket jo bra i går. I dag kjørte jeg rolig gjennom tempoen og håper det hjelper.

Skader i opptrekket

En skade på den viktige opptrekkeren Reinardt Janse van Rensburg gir imidlertid enda mer grunn til bekymring.

– Janse van Rensburg var helt avgjørende da Edvald ble nummer to (to ganger) og helt avgjørende for flere av våre gode prestasjoner i år. For noen dager siden krasjet han veldig stygt, på dagen da Marcel Kittel sto av. Han har skadet halebeinet sitt, og på brosteinen på Champs-Elysees er det ikke en god skade å ha, sier Ryder.

– Det er ikke første gang han velter dessverre. Men han er en tøffing. Jeg får bare håpe han blir bra i (Paris), sier Boasson Hagen optimistisk.

Ryder legger ikke skjul på at Janse van Rensburg er Boasson Hagens viktigste hjelper i kampen om etappeseier i den franske hovedstaden.

– I finalen er han nøkkelrytteren for Edvald i morgen. Derfor håper vi at han vil være OK og sterk. Han må være det, hvis vi skal prøve å overkjøre Lotto Soudal som vil være supersterke for André Greipel. Greipel har ikke vunnet en etappe, men er alltid veldig sterk på Champs-Élysées. Han vant der i fjor, sier Dimension Data-sjefen.

– Å miste Mark Renshaw var også tøft for oss. Mark var vunnet i Paris fem ganger med Mark Cavendish. Han er sannsynligvis den beste opptrekkeren som finnes for Champs-Élysées-etappen. Dette betyr at alle må levere ekstra bra. Jaco (Venter), Scott (Thwaites), Bernie (Eisel) og Reinardt må være supersterke dersom vi skal ha sjanse til å vinne. Hvis ikke blir Edvald nødt til å flyte fra hjul til hjul, og det har han aldri vært god til. Edvald er for snill som spurter. Han setter ikke ut albuene og han havnet ofte i situasjoner der han skyves unna.

Aerodynamiske valg

Boasson Hagen ble nummer to i spurtene på etappene til Nuits-Saint-Georges og Romans-sur-Isere. Begge ganger dømt bak vinneren etter avgjørelse på fotofinish.

Kittel (nærmest) ble dømt foran Boasson Hagen på etappe 7. AFP PHOTO / A.S.O / Handout
Kittel (nærmest) ble dømt foran Boasson Hagen på etappe 7. AFP PHOTO / A.S.O / Handout Vis mer

Etter 213 kilometer på den sjuende etappen var det kun seks millimeter som skilte Boasson Hagen og Marcel Kittel. Eller 0.0003 sekund. Hvilket gjorde det til den jevneste finalen siden Nico Minali slo Frédéric Moncassin med fire millimeter i 1997-touren.

Når så små marginer avgjør – Kittel ble dømt foran med én piksel på målfoto – blir grepene som minimerer luftmotstanden til det ekstreme ekstra kritiske.

Derfor var det kanskje overraskende å se Boasson Hagen ikke bruke aerodynamisk spesialhjelm på den etappen. Med tanke på den kvelende varmen, var det imidlertid ikke så overraskende.

– Han velger hjelmen selv. Men hvordan ville du likt å sykle med en helt tett aerohjelm i 40 grader?, sier Dimension Datas mekaniker til procycling.no.

Før Boasson Hagen starter den 21. etappen i årets Tour de France, må han igjen ta et valg på om han skal sykle med spesialhjelm eller ikke.

– Jeg har alltid kjørt i tempodrakt her nede, og brukt det mest aerodynamiske vi har av utstyr i tillegg. Aerohjelm hjelper jo, sier Boasson Hagen.

– Jeg har brukt det noen ganger, men ikke i går og ikke på etappen jeg tapte mot Kittel. Men det var 35 grader og da hadde jeg kanskje kokt opp helt før spurten. Det er greit å ha litt luft til hodet, smiler rudsbygdingen under den stekende solen i Marseille.

– Vi må se det an før etappen i morgen, hvilken hjelm det blir.