NRK mister rettigheter til FIS-grenene

- Trist og kjedelig

Vinteridrettsprofiler reagerer på at NRK mister rettigheter til å vise vintersport - blant annet langrenn.

TRIST: Det synes NRKs langrennskommentator Jann Post. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
TRIST: Det synes NRKs langrennskommentator Jann Post. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Torsdag morgen ble det kjent at NRK mister store deler av vinteridrettsrettighetene. Blant annet langrenn, alpint og hopp sendes fra 2021 på NENT Groups kanaler - blant annet Viaplay og TV 3.

Jann Post, mangeårig langrennskommentator i NRK, legger ikke skjul på at han synes det er trist.

- Det er kjedelig og trist at den perioden der vi hadde rettighetene til alt, går mot slutten. Slik er medieverdenen blitt. Man kan ikke regne med at man skal sitte med rettighetene for evig og alltid, sier Post til Dagbladet.

NRK-sjela

Det er FIS-grenene som bytter til NENT-kanalene. NRK har for eksempel rettighetene for skiskyting fram til 2022. Ifølge NRK er det 40 prosent av vintersportsrettighetene som ryker til NENT Group.

- Det er mye igjen, langrenn og skiskyting er de mest populære idrettene på TV. Langrenn ryker, og det vil si at skiskytingen blir viktigere, sier Post.

Han mener likevel det ikke bare er langrenn, men at hele pakken med nordiske grener ryker, gjør det vanskeligere og utfordrende å fylle for eksempel de lange helgesendingene, som har vært en del av NRK-sjela i mange år.

- Visjonen til NRK er å samle folket, og de største idrettskonkurransene som VM på ski og VM i alpint, har samlet folket. Under VM i Falun hadde vi to millioner seere på det meste. Det er nok ikke bare-bare å finne øyeblikk som kan samle Norges befolkning i den grad lenger, i den medieverdenen vi lever i i dag, sier Post.

TIDLIGERE SKILØPER: Hilde Gjermundshaug Pedersen. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
TIDLIGERE SKILØPER: Hilde Gjermundshaug Pedersen. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX Vis mer

Hilde Gjermundshaug Pedersen synes også at det er synd at NRK ikke har rettighetene videre.

- Det er veldig synd. Jeg håper de som tar over har lært av NRK og hvordan dette skal gjøres, sier hun til Dagbladet.

- Kortsiktig gambling

Arbeiderpartiets Trond Giske kaller overgangen for en «kortsiktig gambling».

- Skisporten tjener sikkert noen ekstra penger på kort sikt ved å selge seg til en kommersiell aktør, men jeg tror de taper på lang sikt ved at de ikke lenger når ut til alle. Jeg synes det er veldig synd, sier Giske til NTB.

Han advarer mot å ta interessen og oppslutningen for skisporten for gitt.

- Denne interessen bygger på at vi har hatt nasjonale samlingsstunder rundt en allmennkringkaster hvor alle kunne ta del i å følge våre idrettshelter. Når dette nå havner bak en betalingsmur, tror jeg det kan ramme skisporten på sikt.

Skiforbundets kommunikasjonssjef Espen Graff sier til NTB at det er viktig at skisporten blir formidlet på en god måte til flest mulig.

- NRK er en avgjørende bidragsyter når det gjelder den enorme interessen vi har i Norge. I dag er det ikke mulig å si noe om hvordan det totale rettighetsbildet vil være når nye avtaler trer i kraft fra 2021, men det er viktig å understreke at Norges Skiforbund ikke har solgt rettigheten for konkurranser i Norge, verken nasjonalt eller internasjonalt. Uansett hvordan fordelingen av TV-rettigheter til slutt ender, er vi klare for å for å utvikle og tilpasse produktet til det beste for norsk skisport, sier Graff.

Ikke bekymret

IKKE BEKYMRET: Hoppsjef Clas Brede Bråthen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
IKKE BEKYMRET: Hoppsjef Clas Brede Bråthen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer

Hoppsjef Clas Brede Bråthen er ikke veldig bekymret for framtida. Selv om de vet lite om konsekvensene et kanalbytte vil få, er det en situasjon hoppsporten har vært forberedt på lenge.

- Rettighetene i vår gren har en veldig høy markedsverdi. Det er noe vi selvfølgelig er glade for, samtidig som det forplikter i den form at vi må fortsette å utvikle idretten vår slik at vi er attraktive for den typen aktører, sier Bråthen til Dagbladet.

Han nevner at hoppsporten i sin tid utviklet seg sammen med kommersiell TV, som tyske RTL i starten av 90-tallet.

- Jeg føler at hoppsporten er godt forberedt. Vi er bra tilrettelagt for den TV-verdenen vi lever i i dag. Vi er opptatt av å fortsette å utvikle oss i retning å være et underholdende TV-produkt som veldig, veldig mange seere rundt om i verden vil ha, sier Bråthen.