- Trodde jeg skulle bli drapsmann

Henning Solberg (30) kjører for proffkontrakt som rallyfører. Men i går holdt han i stedet på å kjøre ned flere tilskuere under VM-runden i Sverige.

HAGFORS (Dagbladet): På grunn av dårlig sikkerhet rundt løypene meldte flere førere om nesten-ulykker i går. Nærmest var trolig Petter Solbergs storebror. Tre ganger var Henning Solberg nære ved å kjøre ned tilskuere som hadde forvillet seg ut i VM-løypa. Én av gangene var han bare noen få meter fra å meie ned en gruppe på rundt 20 personer, og på spørsmål fra Dagbladet om han trodde han skulle bli drapsmann i går, var han ikke i tvil:

- Ja, jeg må si ja til det. Ellers ljuger jeg. Jeg tapte en del sekunder på nedbremsingen, men jeg sparte noen menneskeliv. De sto attpåtil med ryggen til da jeg nærmet meg i overkant av 200 km/t. Det var helt vilt, sier Henning Solberg.

Utover nestenulykkene skrøt de populære Solberg-brødrene av tilskueroppslutningen langs løypene.

- Det er helt vanvittig hvor mange nordmenn som står langs løypene her. Det er tusenvis, sier Henning entusiastisk.

Like bak Petter

I sammendraget etter første dag ligger Henning på 17. plass - drøye 50 sekunder bak sin mer berømte lillebror på 7. plass.

Henning bryr seg ikke om sluttplassering. Det er ved å kline til på enkeltetapper han skal overbevise nok til å få kontrakt som fabrikkfører. På 4. fartsetappe i går kjørte han inn til 10. beste tid - bare tre sekunder bak lillebror Petter.

- Det er sinnssykt bra, og viser at jeg har noe her å gjøre. Men teamene følger med meg. Jeg vet det, og hvis ikke den 10. plassen er nok til å overbevise, så vet jeg ikke hva som er det. Men det er fortsatt to dager igjen, og jeg har en god følelse, sier Henning Solberg - som før sesongstart var nær en kontrakt med franske Citroën, men ble vraket til fordel for den dobbelte verdensmesteren Carlos Sainz fra Spania.

- Tror du at du kunne kjørt fem sekunder raskere i Petters bil, og dermed vært raskere enn broren din på den etappen?

- Ja, hvorfor ikke? Den bilen røsker jo som bare det.

Kamerathjelp

Og der rører Henning ved sitt dilemma og store utfordring. Med en privat Mitsubishi Lancer Evolution, et lite team - stort sett bestående av kamerater - og et snevert budsjett på 250000 kroner rekker han ikke de profesjonelle teamene til knærne engang.

- Denne bilen har vi skrudd sammen selv, og jeg kjører den nå for første gang, mens det er unggutter her som har betalt én million for et sete i et fabrikkteam i bare dette løpet, sier Solberg.

Hadde han hatt ti millioner kroner, kunne han kjøpt seg mange VM-løp i et profesjonelt team og kanskje prestert bra nok til å få en proffkontrakt.

- Men jeg har dessverre ikke midler til det. Dessuten mener jeg det er feil av teamene å tenke sånn. De burde heller satset på selv å finne de beste førerne. Jeg har pusha hardt lenge for å lykkes. Og det skal jeg, forsikrer Henning Solberg.

Mangler reservedeler

Han mener det faktisk er vanskeligere å komme inn i et team enn å vinne en VM-runde når man først er inne i varmen.

- Det er ikke så mange i toppsjiktet. Den største jobben er å komme seg inn.

- Hvor høyt opp på resultatlista tror du det er mulig å komme som privatfører?

- Høyere enn 10.-12. plass er nesten teknisk umulig. Husk at hvis én støtdemper ryker, så er jeg ferdig. Jeg har ikke råd til reservedeler, mens fabrikkførerne sikkert har skiftet alle fire allerede.

Gratis dekk har han derimot her i Sverige. Petter Solbergs personlige sponsor - Pirelli - server ham med dekk i denne VM-runden.

- Noe må jeg da få igjen for å være storebroren til Petter, smiler Henning Solberg.

DRAMA: Rally Sverige er blitt en lek med døden. Tilskuere som forviller seg inn i løypa skaper store problemer for førerne. - Noen av tilskuerne sto attpåtil med ryggen til da jeg nærmet meg i overkant av 200 km/t, sier Henning Solberg.
OPPSKAKET: Henning Solberg ligger på 17. plass etter første dag av Rally Sverige.