SLAPP UNNA: Denne gruppa, beståend av blant andre Greg Van Avermaet og Peter Sagan, syklet utenom brosteinspartiet i Het Nieuwsblad. Men de ble likevel verken bøtelagt eller kastet ut av rittet. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
SLAPP UNNA: Denne gruppa, beståend av blant andre Greg Van Avermaet og Peter Sagan, syklet utenom brosteinspartiet i Het Nieuwsblad. Men de ble likevel verken bøtelagt eller kastet ut av rittet. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Sykling:

Truer med å kaste juksende ryttere ut av Flandern rundt

Podiet i Het Nieuwsblad slapp likevel unna.

(procycling.no): Skal man kastes ut av sykkelritt om man lurer seg unna brosteinen? Det er en het potet under opptakten til Belgias største sykkelfest, Flandern rundt.

UCIs rådende regelverk fikk i 2014 et tillegg som sier at ryttere som sykler på fortauet «enten skal straffes med bot på 200 sveitserfrancs, eller ekskludering».

Under lavprofilerte tredagers i De Panne, gikk man for bot til de 15 rytterne i brudd som inntok starten av De Muur på fortauskanten.

Philippe Gilbert og norske Ole Forfang var blant rytterne som ble bøtelagt. Deretter bekreftet Adrian Aas Stien at beskjeden foran neste dag, var at ryttere som brøt reglene, skulle kastes ut av rittet.

Lagsjefer vil ha mer sperring

Trusselen om ekskludering, hvor tom eller innholdsrik den enn er, eksisterer også foran søndagens Flandern rundt.

Der har arrangøren i langt større grad vært flinkere til å sette opp sperregjerdene helt inntil brosteinspartiene, slik at rytterne ikke får noe valg.

Det gir mer spektakulære TV-bilder, bringer publikum tettere inn på rytterne og øker kanskje også sjansen for en og annen velt. Det som i hvert fall er klart, er at lagsjefene støtter løsningen med fysiske avsperringer, snarere enn at rytternes rettferdighetssans skal utfordres.

- Det finnes i realiteten bare to løsninger. Enten gjør du det umulig å bruke fortauet, ved å sette sperregjerder langs veien, ellers får man begynne å kaste ryttere ut av løpene. Det bør ikke finnes noen mellomting, sier Quick Step-sjef Patrick Lefevere til cyclingnews.com.

Han innrømmer at rytterne alltid forsøker å finne den korteste veien til målet:

- Dersom de ser en mulighet til å gjøre det lettere for seg selv i noen hundre meter, vil de ta den.

UCI-kommissær: - Ingen diskusjon!

På den andre siden varsler sjefen for UCI-kommissærene, Didier Simon, at han er klar til å ta affære under Flandern rundt.

- Dersom noen ser sitt snitt til å lure til seg én meter på fortauet, vil de umiddelbart bli fjernet fra rittet. Uten diskusjon.

Flandern-sjef Wim Van Herreweghe maner UCI-kommissærene til å iverksette «strengere tiltak» mot ryttere som forsøker å lure seg unna brosteinen.

Han deler også bekymringen til arrangøren av De Ronde, som opplevde at rytterne syklet faretruende nære tilskuerne på fortauet.

- Ingen ønsker å sparke ryttere ut, men om det skjer en ulykke med en tilskuer, er det veldig alvorlig, påpeker Van Herreweghe overfor cyclingnews.com.

Stygg ulykke i 2014

I 2014 pådro en kvinnelig tilskuer seg permanente skader etter å ha kollidert med Johan Van Zummeren under nettopp Flandern rundt.

- Det er tøft. Men jeg har det bedre på sykkelen enn om jeg skulle ha sittet hjemme. Det er en måte å prøve å glemme det som skjedde på. Jeg holder kontakten med dem via telefon, sa Van Zummeren mens den 65 år gamle kvinnen fremdeles lå hardt skadd på sykehus.

Under årets Omloop Het Nieuwsblad kom uenigheten om bruk av fortauet igjen i nyhetsbilde. Da fikk bruddet på seks mann lov til å sykle på fortauet, mens det sto en politimann og passet på på den samme strekningen da forfølgergruppen ankom samme parti.

Også i forkant av det rittet hadde UCI advart om at de som unngikk brosteinen ville bli kastet ut av rittet.

Problemet var kanskje at i den aktulle gruppa satt Sep Vanmarcke, Peter Sagan og Greg Van Avermaet.

Trioen som til slutt inntok de tre trinnene på podiet den dagen. Hadde UCI-kommissær og arrangør gjort jobben sin den gangen, hadde vi sluppet å diskutere sykling på fortau foran den 101. utgaven av Flandern rundt.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!