Det er Medietilsynet som har gitt TV 2 en advarsel etter at de sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint, skriver Medietilsynet i en pressemelding.
- Reklamesendingen førte til at seerne ikke fikk se hele sprinten i fullskjerm, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten.

Reklame-refs: - Tungt
Reglene åpner for å sende reklame på delt skjerm under direktesendte begivenheter som foregår uten opphold, som for eksempel Tour de France og andre begivenheter av lengre varighet.

- Ikke tillatt
TV 2 sendte reklame på såkalt «delt skjerm» under verdenscupen i langrennssprint 3. desember i fjor, samtidig som konkurranse-heatene foregikk. Reklamesendingen førte i tillegg til at seerne gikk glipp av kommentatorlyden.
- I kortvarige øvelser som langrennssprint er ikke reklame på delt skjerm tillatt. Medietilsynet har derfor gitt TV 2 en advarsel, sier Sekkelsten.
Det var under sprinten på Lillehammer 3. desember at reaksjonene haglet etter at flere mente at reklamepausene var for lange, og lagt på for dårlige tidspunkt ut ifra rennet.
Beklagelse falt ikke i smak
På direkten valgte TV 2-kommentator Marius Skjelbæk å beklage overfor seerne.
- Jeg beklager å si det, men nå er det siste reklamepause før finalen, sa Skjelbæk under TV 2s sending.
TV 2-kommentatorens beklagelse fikk flere til å reagere. Lederen i Try Reklamebyrå, Kjetil Try, mente Skjelbæk burde levert nøkkelkortet hos kanalen.

TV 2 tar grep
- Bytt jobb, tenker jeg når kommentatoren på TV 2 uttaler følgende under herrenes sprint på lørdag: - Beklager, men nå er det reklame, skrev Try på Facebook, og la til:
- Det er greit å bli irritert av reklameavbrudd, jeg blir det ofte selv, men når du velger å jobbe i TV 2 er det faktisk reklamen som betaler lønna di.