TV 2 får advarsel

- I kortvarige øvelser som langrennssprint er ikke reklame på delt skjerm tillatt, sier Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.

ADVARSEL: Det var under sprinten på Lillehammer, som Johannes Høsflot Klæbo vant, at reklamepausene hos TV 2 satte sinnene i kok hos TV-seerne. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ADVARSEL: Det var under sprinten på Lillehammer, som Johannes Høsflot Klæbo vant, at reklamepausene hos TV 2 satte sinnene i kok hos TV-seerne. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er Medietilsynet som har gitt TV 2 en advarsel etter at de sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint, skriver Medietilsynet i en pressemelding.

- Reklamesendingen førte til at seerne ikke fikk se hele sprinten i fullskjerm, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten.

Reglene åpner for å sende reklame på delt skjerm under direktesendte begivenheter som foregår uten opphold, som for eksempel Tour de France og andre begivenheter av lengre varighet.

SEIER: TV-seerne fikk se Johannes Høsflot Klæbo vinne sprinten på Lillehammer foran Federico Pellegrino og Even Northug. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SEIER: TV-seerne fikk se Johannes Høsflot Klæbo vinne sprinten på Lillehammer foran Federico Pellegrino og Even Northug. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Ikke tillatt

TV 2 sendte reklame på såkalt «delt skjerm» under verdenscupen i langrennssprint 3. desember i fjor, samtidig som konkurranse-heatene foregikk. Reklamesendingen førte i tillegg til at seerne gikk glipp av kommentatorlyden.

- I kortvarige øvelser som langrennssprint er ikke reklame på delt skjerm tillatt. Medietilsynet har derfor gitt TV 2 en advarsel, sier Sekkelsten.

Det var under sprinten på Lillehammer 3. desember at reaksjonene haglet etter at flere mente at reklamepausene var for lange, og lagt på for dårlige tidspunkt ut ifra rennet.

ELLEVILL JUBEL: Heidi Weng satte i et jubelbrøl som samtlige på arenaen fikk med seg, Even Northug frykter at storebroren må sensureres og den polske utøveren Izabela Marcisz har gjort seg kjent for de norske TV-seerne. Video: Løkås/Haarstad. Foto: Bjørn Langsem. Klipp: Bilder fra TV 2 Vis mer

Beklagelse falt ikke i smak

På direkten valgte TV 2-kommentator Marius Skjelbæk å beklage overfor seerne.

- Jeg beklager å si det, men nå er det siste reklamepause før finalen, sa Skjelbæk under TV 2s sending.

TV 2-kommentatorens beklagelse fikk flere til å reagere. Lederen i Try Reklamebyrå, Kjetil Try, mente Skjelbæk burde levert nøkkelkortet hos kanalen.

- Bytt jobb, tenker jeg når kommentatoren på TV 2 uttaler følgende under herrenes sprint på lørdag: - Beklager, men nå er det reklame, skrev Try på Facebook, og la til:

- Det er greit å bli irritert av reklameavbrudd, jeg blir det ofte selv, men når du velger å jobbe i TV 2 er det faktisk reklamen som betaler lønna di.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer