TV 2-journalister sjokkert over Helskog

Sportsredaksjonen i TV 2 er i opprør etter skandaledokumentaren til Gerhard Helskog, skriver Bergens Tidende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Journalistene mener flausen kunne vært unngått, dersom de hadde fått kvalitetssikre programmet, men ingen i redaksjonen ønsker å stå fram med kritikken mot «Rikets Tilstand».

Flere kilder BT har vært i kontakt med, lar det likevel skinne gjennom at de er fortørnet over Helskogs arbeidsmetoder. Først onsdag formiddag - dagen skandalesendingen gikk på luften - skal deler av redaksjonen ha sett gjennom hele programmet. Alarmen gikk, etter det BT forstår, umiddelbart. Da hadde flere andre norske medier fått tilgang til materialet, og det var umulig å få stanset sendingen.

Sinnet retter seg først og fremst mot at ingen «Rikets Tilstand»-redaksjonen ba om faghjelp av sportsjournalistene i kanalen, i noe som åpenbart var en svært kontroversiell og betent sak.

- Vi har en stat i staten, som ikke er interessert i det fagavdelingen har å si, er omkvedet. En av nestorene, Ernst A. Lersveen, beskrives som et vandrende langrennsleksikon. Hans kolleger er overbevist om at Lersveen kunne avverget tv-blunderen, dersom han var blitt spurt om å bidra. Det ble han aldri.

Sportsredaksjonen er også forbannet over at de gjennom et innslag med dopingekspert Helge Oftebro i sportens tirsdagssending, ble nødt til å bygge opp forventningene rundt Helskogs dokumentar. Nå fryktes det at tilliten blant sportsseerne er varig svekket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer