- VANT MED DET: Morten Langli fikk 40 sekunder av pausen i åpningskampen mellom Brasil og Kroatia til å kommentere høydepunkter fra første omgang. Resten gikk med på reklame. - Det er en hverdag man er vant til, sier kommentatoren. Foto: TV 2
- VANT MED DET: Morten Langli fikk 40 sekunder av pausen i åpningskampen mellom Brasil og Kroatia til å kommentere høydepunkter fra første omgang. Resten gikk med på reklame. - Det er en hverdag man er vant til, sier kommentatoren. Foto: TV 2Vis mer

TV 2 sendte 40 sekunder fotball i pausen. Resten gikk med til reklame

- Dette er fotballpublikum vant til.

(Dagbladet): I pausen i VMs åpningskamp mellom Brasil og Kroatia i går kveld hadde TV 2 et 40 sekunder langt pauseinnslag der de viste høydepunkter fra første omgang.

Resten av pausen på cirka et kvarter gikk med til reklame. Under VM for fire år siden fikk TV 2 kritikk for å bruke et snaut minutt på fotball i pauser. I går var de altså nærmere et halvt minutt enn et helt.

- Vi er en reklame- og brukerfinansiert tv-kanal og lever av reklame, og det har en helt naturlig plass i våre sendinger. Slik har det vært i mange år, og dette er noe fotballpublikum er vant til, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 til Dagbladet.

Gode seertall Han sier TV 2 har sine tilmålte minutter reklame som skal sendes i løpet av en time, og at det er mest skånsomt for TV-seerne at dette legges i pausen under fotballkamper.

- Det er den samme malen som rundt andre fotballkamper vi dekker. Og det er kanskje mindre reklame rundt VM-kampene. Etter kampen i går gikk det flere minutter før vi gikk i reklame, og vi la siste reklame før pause tidligere enn andre fotballkamper, slik at vi viste innmarsj og nasjonalsanger før avspark, sier Dahl.

Og til tross for mye reklame, var TV 2 godt fornøyde med seertallene i går. I gjennomsnitt ble sendingen fulgt av 835 000 seere.

- Dette er en drømmestart på fotball-VM for TV 2. Seertallene er magiske, og lover godt for resten av mesterskapet, sier Jan-Petter Dahl i en pressemelding fra TV 2.

Hverdagen Morten Langli er mannen som fikk kommentere de 40 sekundene som ble vist i pausen. TV 2-kommentatoren er inneforstått med at det er sånn jobben hans er.

- Det er en hverdag man er vant til når man jobber på kommersiell tv. I starten da jeg jobbet med Premier League hadde vi hele pausen, så kom det litt reklame der. Og når det er store happeninger som VM, er det enda mer reklame. Hadde det ikke vært for reklamen, hadde jo ikke TV 2 hatt råd til å være med på dette, sier Langli til Dagbladet.

Han kunne godt holdt det gående hele pausa.

NOK Å SNAKKE OM: Det manglet ikke på hendelser å diskutere etter første omgang av kampen mellom Brasil og Kroatia. For eksempel dette selvmålet fra Marcelo som sendte Kroatia i tidlig ledelse. Foto: Mauricio Duenas, EPA / NTB Scanpix
NOK Å SNAKKE OM: Det manglet ikke på hendelser å diskutere etter første omgang av kampen mellom Brasil og Kroatia. For eksempel dette selvmålet fra Marcelo som sendte Kroatia i tidlig ledelse. Foto: Mauricio Duenas, EPA / NTB Scanpix Vis mer

- Det hadde ikke vært noe problem å prate om enn sånn kamp i et kvarter. Rent tv-messig er det formatet vi har nå egentlig mer krevende, sier Langli.

Fyller pausene I kveld sender NRK sine to første VM-kamper - først Mexico - Kamerun klokka 18 og storkampen mellom Spania og Nederland klokka 21.

Som lisensfinansiert kanal slipper de å sende reklame, og har dermed muligheten til å utnytte også pausene til redaksjonelt innhold.

- Vi kommer til å fylle pausene med mye bra innhold som vi håper publikum vil sette pris på. Det blir alt fra å diskutere scoringer, høydepunkter og eventuelle kontroversielle situasjoner fra første omgang til godt featureinnhold og tilstedeværelse både på Kontraskjæret i Oslo og fra Brasil, sier redaksjonssjef Sjur Molven i NRK-sporten til Dagbladet.

NRK gleder seg over de gode seertallene til TV 2 fra åpningskampen, og mener det lover godt for mesterskapet videre.

- Det er klart at når Brasil spiller åpningskamp i et VM i Brasil, er det ikke noen stor overraskelse at det er mange som ser på. Men det forteller i alle fall at det er veldig stor interesse for VM, sier Molven.