EKSKLUSIVE RETTIGHETER: TV 2 har betalt store penger for rettighetene til Premier League. Hittil har det kostet forbrukerne 199 kroner i måneden å ha de nødvendige kanalene, men nå skrus prisen opp til 249 kroner i måneden. Foto:  (AP Photo/Peter Byrne, PA)
EKSKLUSIVE RETTIGHETER: TV 2 har betalt store penger for rettighetene til Premier League. Hittil har det kostet forbrukerne 199 kroner i måneden å ha de nødvendige kanalene, men nå skrus prisen opp til 249 kroner i måneden. Foto: (AP Photo/Peter Byrne, PA)Vis mer

TV 2 skrur opp Premier League-prisen med 25 prosent

- Vi mener det er en forholdsvis lav pris.

(Dagbladet): Premier League har vært god butikk for TV 2 etter at de overtok de norske rettighetene fra Canal +.

Allerede i desember i fjor - fire måneder inn i sesongen - hadde over 100 000 nordmenn tegnet abonnement på PL-kanalene.

Fra 1. januar 2012 kan kundene belage seg på en prisøkning.

Fram til nå har det kostet 199 kroner i måneden for å se kampene i England, men nå skrur TV 2 opp til 249 kroner - en økning på 25 prosent.

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy tror ikke kundene vil oppleve den prisen spesielt avskrekkende.

- Vi mener selv vi har hatt en forholdsvis lav pris på Premier League. Jeg har også lyst til å nevne at prisen var høyere før TV 2 overtok rettighetene. Den gangen kostet det 298 kroner i måneden, og vi ligger fortsatt godt under det, sier han til Dagbladet.

- Ingen gullgruve
- 25 prosent er like fullt en markant økning - er dette noe forbrukerne må regne med neste år også?

- Du kan si det er markant, men det er som sagt fortsatt et stykke igjen til prisen som var tidligere. Vi har ikke noen langsiktig strategi for prisøkning på Premier League, så den diskusjonen må vi ta et år fram i tid, sier Indrøy.

Han forklarer at TV 2 satte prisen lavt i utgangspunket for å komme inn i kundemarkedet.

- Vi betalte ganske mye for Premier League, samtidig som vi skulle dra i gang dette for første gang. Vi hadde mange runder internt om hva slags prisnivå det ville være fornuftig å legge seg på. Det var det vi valgte (199 kroner i måneden), men det løper jo kostnader hele veien samtidig som det er økte kostnader ved produksjonen internt, og derfor har vi valgt å sette opp prisen nå.

Han vil ikke ut med noe eksakt tall på hva prishoppet gir i økte inntekter for TV 2, men avviser at det vil gjøre Premier League-rettighetene lukrative for dem.

- Jada, det gir en solid ekstrainntekt. Men for å si det sånn: Det er ikke dette TV 2 tjener mest penger på. Til det er rettighetene for dyre. Hvis noen tror Premier League er en gullgruve for oss, eller blir det på grunn av prisøkningen, så kan jeg trygt avkrefte det. Det er en betydelig kostnadsside. Men selvfølgelig handler dette også om hva TV 2 skal og bør tilby av en totalpakke på sport. Det er ingen tvil om at Premier League gir oss veldig gode kort på hånda. Det gjør noe med seernes oppfatning av TV 2s sportstilbud totalt.

- Det er dere mistet mye av tippeligarettighetene, har det hatt noe å si for den økte PL-prisen?

- Nei, det har ikke hatt noe å si. Det er en vurdering vi har gjort helt uavhengig av andre sportsrettigheter, sier han.

Har overbevist skeptikerne
TV 2 har fått mye skryt for sin satsing på Premier League, og har overbevist mange av skeptikerne som raslet med sablene da Canal + mistet rettighetene.

- Jeg tok imot henvendelsene fra mange av disse skeptikerne, både på telefon og mail, og blant den harde kjerne av Premier League-publikummet her hjemme manglet det ikke på dem som var virkelig skeptiske. De var veldig bekymret, for å si det veldig forsiktig. Men det gikk ikke mange uker før det snudde totalt. Jeg har til og med fått noen beklagelser i ettertid, sier Indrøy.

- Det har uten tvil vært en god beslutning å kjøpe Premier League-rettighetene, og det har gitt oss en veldig opptur internt, ikke minst i sporten. Og tilbakemeldingene fra folk der ute har vært utrolig hyggelige.

- Hvordan tror du forbrukerne vil reagere på prisøkningen?

- Det er aldri lett å si. Men vi tror den nye prisen fortsatt vil ligge innenfor det de fleste vil betrakte som en grei pris på produktet. Så lenge veldig mange av kundene våre har betalt mer tidligere, tror jeg egentlig det blir veldig lite oppstyr om dette, sier Indrøy.

TROR KUNDENE AKSEPTERER ØKNINGEN: - Prisen var høyere før TV 2 overtok rettighetene. Den gangen kostet det 298 kroner, sier TV 2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy.  

Foto: Steinar Buholm / Dagbladet
TROR KUNDENE AKSEPTERER ØKNINGEN: - Prisen var høyere før TV 2 overtok rettighetene. Den gangen kostet det 298 kroner, sier TV 2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet Vis mer