TV 2 slipper å sende reklame i det Northug spurter for gull

Nye regler vedtatt av Kongen i statsråd i dag.

NYE TV-REGLER: Nye regler for reklame under sportssendinger gjør at TV 2 får større frihet til å plassere reklamepausene på tidspunkter der det ikke er mest spennende. Her ligger Petter Northug i feltet under femmila i kollen sist vinter. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix
NYE TV-REGLER: Nye regler for reklame under sportssendinger gjør at TV 2 får større frihet til å plassere reklamepausene på tidspunkter der det ikke er mest spennende. Her ligger Petter Northug i feltet under femmila i kollen sist vinter. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB ScanpixVis mer

(Dagbladet): Har du vært redd for at TV 2-kommentatorene skal si at de er tilbake «rett etter dette» mens Petter Northug posisjonerer seg foran innspurten på femmila i OL i Sotsji?

Da kan du glede deg over at Kongen i statsråd i dag vedtok nye reklameregler for sportssendinger på tv.

Endringen fra de gamle reglene er i hovedsak at tv-kanalene får lov til å plassere reklamene mer fleksibelt. Tidligere har reklamepausene måttet bli plassert i løpet av bolker på 20 minutter.

- Med de nye reglene gis kringkasterne mulighet til å gjøre seg ferdig med reklamen i god tid før innspurten på langrennstafetten eller et sykkelritt uten at det samlede reklamevolum økes. Jeg mener derfor at endringene både er i seernes og kringkasternes interesse, sier kulturminister Hadia Tajik i en pressemelding fra Kulturdepartementet.

- Har skapt trøbbel Det vil fortsatt være et maksimumstak på 12 minutter reklame per time, men nå kan kanalene fritt plassere reklamene på tidspunkter der de mener det ødelegger minst for seerne.

TV 2 har selv ønsket seg en slik regelendring. Christian Paasche, som skal kommentere langrenn under OL i Sotsji, er kjent med problemstillingen fra sine mange år som sykkelkommentator.

- Jeg har erfaring med at 20-minuttersregelen, og at du må unnagjøre reklamepauser før starten på en ny time, har skapt trøbbel for våre sykkelsendinger, sier han til Dagbladet.

Han kommer i farten på et par episoder der det ikke har vært spesielt hyggelig å sette over til reklame.

DÅRLIG REKLAMETIMING: Da Thor Hushovd vant en brosteinsetappe i Tour de France i 2010, måtte TV 2 sende reklame ti kilometer før mål. De nye reglene gjør det lettere å unngå slikt. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
DÅRLIG REKLAMETIMING: Da Thor Hushovd vant en brosteinsetappe i Tour de France i 2010, måtte TV 2 sende reklame ti kilometer før mål. De nye reglene gjør det lettere å unngå slikt. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer

- Det jeg husker best, var da Thor Hushovd vant en etappe på brostein i Tour de France i  2010. Vi gikk i reklame da det var omtrent ti kilometer igjen. Og i Paris-Roubaix i fjor gikk vi i reklame da de kjørte inn i Arenbergskogen, det mest klassiske brosteinpartiet, sier Paasche.

- God nyhet Slike episoder er selvsagt ikke bare til irritasjon for seerne, men også for de som jobber redaksjonelt for å lage god tv.

- Men man er jo en kommersiell kanal, og det å bare hive ut fem minutter reklame, har store økonomisk konsekvenser, sier Paasche.

Nå tror og håper han å unngå slike uheldige kollisjoner ikke skal bli et problem under OL-sendingene til vinteren.

- Dette er en god nyhet både for oss og seerne, sier Paasche.

Regelendringene vil først og fremst ha betydning for sendinger fra individuelle idretter. I lagidretter med faste pauser som for eksempel fotball, håndball og ishockey vil det fortsatt kun være lov å vise reklame når det er pause i kampene.

- GODE NYHETER: Christian Paasche (i midten) skal kommentere langrenn for TV 2 under Sotsji-OL. Her flankert av Tour-kollegene Johan Kaggestad (t.v.) og Dag Otto Lauritzen. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
- GODE NYHETER: Christian Paasche (i midten) skal kommentere langrenn for TV 2 under Sotsji-OL. Her flankert av Tour-kollegene Johan Kaggestad (t.v.) og Dag Otto Lauritzen. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix Vis mer