TV 2 vil velge kynisk og kommersielt

Vålerenga, Rosenborg og Brann. Det er lagene som gir flest TV-seere. TV 2 varsler en langt mer kynisk utvelgelse av TV-kamper i den nye rettighetsperioden.

Vålerenga, Rosenborg og Brann. Det er lagene som gir flest TV-seere. TV 2 varsler en langt mer kynisk utvelgelse av TV-kamper i den nye rettighetsperioden.

- For vår del hadde det holdt med tre arenaer i Norge; Ullevaal (Vålerenga), Lerkendal (Rosenborg) og Brann stadion. De tre klubbene er helt alene i toppen på ratingtabellene våre. De er i en egen divisjon, sier TV 2s sportssjef Bjørn Taalesen til Aftenposten.

I den nye rettighetsperioden har kanalen sikret seg førstevalget til hver runde, altså til 20.00-kampen søndag. De har også tredjevalget som skal sendes på TV 2 Zebra mandager.

- Når vi velger, kommer vi til å tenke utelukkende kynisk kommersielt. Det blir en annen måte å tenke på, og jeg tror den kommer til å føre til at de store klubbene vil bli enda større og enda rikere. De andre har fortsatt ikke forstått hva den nye medieavtalen kommer til å gjøre med dem, sier Taalesen.

TV 2 fikk rettighetene foran 2006-sesongen. Brann er mest vist. 43 ganger er rødtrøyene sendt på TV 2/Zebra. Deretter følger Vålerenga (42), Lillestrøm (40) og Rosenborg (32).

I den andre enden finner en Molde (11), Strømsgodset (9), HamKam (4) og Bodø/Glimt (2).

NRK som har andrevalget (lørdagskampen) ser litt annerledes på det.

- Våre valgt vil utelukkende bli foretatt ut fra journalistiske kriterier. Om HamKam og Strømsgodset topper tabellen, og skal møtes, så blir vi glad om TV 2 velger enn kamp enn den, sier NRKs konstituerte sportssjef Rune Haug.

POPULÆRE: Brann- og Rosenborg-spillerne er de som trekker klart flest seere til fotball på TV. Foto: MORTEN HOLM/SCANPIX
POPULÆRE: Brann- og Rosenborg-spillerne er de som trekker klart flest seere til fotball på TV. Foto: MORTEN HOLM/SCANPIX Vis mer

(NTB)

TV 2 vil velge kynisk og kommersielt
KYNISK: TV 2s sportssjef Bjørn Taalesen er helt klar på at kanalen kommer til å tenke utelukkende kommersielt i utvelgelsen av TV-kamper neste år.