HENGES UT: Tyskland-trener Joachim Löw får gjennomgå for sin uvane i en helssides annonse i tyske Bild. Det er TV Norge som står bak stuntet. Foto: Wenn / NTB Scanpix
HENGES UT: Tyskland-trener Joachim Löw får gjennomgå for sin uvane i en helssides annonse i tyske Bild. Det er TV Norge som står bak stuntet. Foto: Wenn / NTB ScanpixVis mer

TV Norge håner Tyskland med en helsides annonse i Bild: - Vi har en trener som ikke spiser buser

- Det kan selvsagt være at noen føler at dette er drøyt.

(Dagbladet): Vi er bare én dag unna en av årets største landskamper sett med norske øyne - Norge mot Tyskland på Ullevaal Stadion.

I den forbindelse har TV Norge, som sender søndagens kvalikkamp, rykket inn en helsides annonse i storavisa Bild for å terge tyskerne inn mot oppgjøret.

I annonsen serveres Bild-leserne 25 grunner til at Norge slår Tyskland. De ulike punktene er sendt inn og forfattet av det norske folk.

«Knausgårds Min Kamp er bedre enn deres»

Flere av punktene på lista er relativt snille og skrives med en god dose selvironi, men de tre første punktene på lista kan oppfattes som noe mer drøye:

1: Vi har en trener som ikke spiser buser!

2: Knausgårds Min Kamp er bedre enn deres.

3: Erna Solberg er større enn Angela Merkel.

Annonsen har foreløpig blitt plukket opp av Bergens Tidene, som skrev om saken først i Norge, og det tyske sportsnettstedet Sport1.

BLIR NEVNT: Både Erna Solberg og Angela Merkel nevnes i annonsen. Foto: Matt Dunham / AP / NTB Scanpix
BLIR NEVNT: Både Erna Solberg og Angela Merkel nevnes i annonsen. Foto: Matt Dunham / AP / NTB Scanpix Vis mer

- Ingen negative reaksjoner

Hanne McBride, mediesjef i Discovery Networks Norway, forteller at de er fornøyd med responsen.

- Jeg har foreløpig bare sett Sport 1-saken, og noen twitrere, og de har tatt denne annonsen som vi håpet - som en lettbeint gimmick, sier McBride til Dagbladet.

- Så det har ikke kommet noen negative tilbakemelding fra tyskerne?

- Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Vi ser at det er mulig å lese disse punktene i verste mening, men det har foreløpig blitt tatt med humor, legger hun til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Forstår du at noen kan synes at enkelte punkter på lista er drøyeste laget?

- Ja, det kan selvsagt være at noen føler at det er drøyt. Vi gikk noen runder på dette i forkant. Men jeg registrerer at et av Tysklands digre sportsnettsteder - som blant annet har over en halv million følgere på Twitter - har sett humoren i denne annonsen, svarer McBride.

Hevder annonsen kostet lite

Nettstedet Sport1 skriver i tittelen sin at «Nordmennene håner Löw». Bakgrunnen for det første punktet på TV Norges liste er at Tyskland-treneren gjentatte ganger har blitt filmet mens han har pillet seg i nesa.

McBride vil ikke si noe om hvor mye Discovery betalte for annonsen.

- Dette var ikke en stor og kostbar kampanje. Det kostet overraskende lite å få den på trykk, sier hun.

Flere av punktene som står i den tyske avisa finnes på nettsiden 25grunner.no.