Petter Northug i TV-kamp om langrenn

TV-stopp uten Northug

Mens internasjonal langrenn ser mer spennende ut enn på mange år, kan sporten miste grepet i Sverige og Norge. Det gjør Petter Northug ettertraktet.

PERFEKT FOR TV: Det er flott for sporten at Therese Johaug blir slått av Frida Karlsson, men denne nye spenningen hjelper ikke nok på TV-tallene i Sverige og Norge. Der må det minst en Petter Northug til for å dempe bortfallet av seere i disse to store langrennsnasjonene. VIDEO: Løkås. Reporter: Haarstad. Foto: Langsem. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

PETTER NORTHUG er på scenen igjen etter å ha tatt et oppgjør med seg selv. Det har vært fint å høre hans ettertanker det siste halvåret etter soningen, men i avdelingen for tull og tøys er det mest av alt bra for sporten å ha ham tilbake som ski-underholder.

Der har han på et par dager ertet på seg lokale langrennshåp hjemme i Trøndelag, før det var svenskene som fikk sitt som oppkjøring til helgas start i verdenscupen:

- Jeg tror ikke at det er en svensk utøver som hadde vært topp 15 på 15 kilometer fristil i Norge, sa Petter på TV2s egen langrenns-podcast, og spådde at de svenske skigutta ville få seg en realitysjekk i Ruka.

SER IKKE OPP: Even Northug er kjent som en av Norges beste sprintere, men noen ganger kan det gå litt for fort. Video: evennorth / instagram Vis mer

Den kom i går da kometen Leo Johannsson ble beste svenske på 15km klassisk. Unggutten ble nummer 22, og var den eneste blågule herreløperen som fikk poeng.

Sånt lever det svenske langrennspublikummet forbausende bra med så lenge de har Frida Karlsson og mange andre glitrende gode skijenter. Langt verre er det med det brede TV-publikummets vaner både i Sverige og Norge.

Der er langrenn som samlende nasjonalsport presset etter at Nordic Entertainment Group (NENT) nå har overtatt senderettighetene for det meste av verdenscupen.

Og det er det sannsynligvis bare en type som Petter Northug som kan rette opp denne sportens TV-blunder.

DET å havne på feil kanal er ekstra ergerlig for langrennsmiljøet etter en sesongstart med resultater som knapt kunne vært bedre for sporten. Når Therese Johaug i bra slag ikke klarer å holde unna for Frida Karlsson, øker det interessen radikalt for kvinnelangrenn. Ikke minst med den sensasjonelle tredjeplassen til tyske Katharina Hennig.

På samme vis ble de norske gutta sterkt utfordret av den russiske bredden, mens det finske hjemmehåpet Iivo Niskanen med nok en Ruka-seier viste seg fram minst like sterk som før.

Dette kan rent sportslig bli en mer spennende langrennssesong enn på lenge. Men i Sverige og Norge kommer all moroa med en radikal seersvikt.

LANGRENN har vært den store TV-vinneren det siste tiåret for både Sveriges Television (SVT) og Norsk Rikskringkasting (NRK). Markedsandelen gjennom vintermånedene har ligget på smått utrolige 70, 80 prosent.

Det er kanskje til å forklare her hjemme. Denne boomen har kommet både med de norske skijentenes ekstreme prestasjoner og Petter Northugs seertekke. Langt mer overraskende er de svenske tallene i en skinasjon som samtidig nesten er blitt borte fra teten i herrelangrenn.

Beitostølen 20191122: Petter Northug og Raske Briller sponser kvinnelandslaget i kombinert.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
Beitostølen 20191122: Petter Northug og Raske Briller sponser kvinnelandslaget i kombinert. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

NOEN kritikere trodde at også norsk langrenn skulle får problemer da Petter Northug forsvant fra sporet for et par år siden. Det skjedde ikke. I stedet har langrenn blitt en helårsidrett med sterke seertall også fra rulleskikonkurransene på sommerstid.

Men nå kan vinteren glippe.

PROBLEMET er alle rettighetene som samler seg hos kapitalsterke NENT . Sportstilbudet på den kanalen er blitt imponerende, men TV-messig er dette fortsatt en nisje. Sånn mister langrenn kontakten med de mange seerne som av vane har TVen på gjennom helgene.

Det er disse ekstra seerne som har holdt TV-tallene for langrenn så høye. Når disse tallene automatisk stuper denne vinteren, utfordrer det rekrutteringen og markedsarbeidet både lokalt og nasjonalt:

- Seertallene blir helt avgjørende for det svenske Skidforbundet, advarer nå den kjente kommentatoren Anders Blomqvist som i likhet med sine norske kollegaer skal prate om langløp i stedet for verdenscup denne vinteren.

FYR: Frida Karlsson var så brennhet i Ruka at selv buskene tok fyr. Video: Løkås. Reporter: Haarstad. Foto: Langsem. Vis mer

BEGGE steder bytter de nasjonale kanalene ut vanlig langrenn til fordel for skiskyting. Hvordan et slik skifte forskyver markedet er det mulig å se allerede fra denne første vinterhelgen.

I går kveld var det skiskytternes fiasko som dominerte den største svenske nettavisa. Det i seg selv er oppsiktsvekkende noen timer etter at Frida Karlsson endelig klarte å slå Therese Johaug.

Yndlingens seier ble til og med fulgt av et drama om frostskadde hender og Fridas tøy som brant i forsøket på å få varmen. Her var det altså alle ingredienser til leservennlig nettjournalistikk, men den markedsorienterte desken til Expressen syntes nedturen i skiskyting var minst like spennende.

SKISKYTING har vært en komet i det svenske sportsmarkedet siden framgangen på standplass har kommet så sterkt og uventet. I Norge har disse to store vinteridrettene vært like god i lang tid, men både seer -og lesertallene har alltid vært høyere for langrenn.

Det blir TV-tallene denne vinteren. Sport på NENT-eide TV3 er pr. definisjon mye mindre populært enn på NRK. Det hjelper ikke nok at den nye skikanalen rent TV-messig gjennomførte flotte renn i debuten i går med svært dyktige kommentatorer både i studio og langs løypa.

All ære til den godt forklarende Åge Skinstad, den presise og oppdaterte Jørn Sundby og det nye stadionparet Niklas Dyrhaug/Regine Antonessen, men det er ikke selve sportsjournalistfaget som avgjør denne kanalkampen.

Det er seervaner som ikke lar seg endre i løpet av noen vintre.

Og omtrent her kommer Petter Northug inn.

FOR å holde så høye seertall som mulig, er TV3 avhengig av bred og jevn markedsføring. Det er nettopp slik Petter fungerer når han kritiserer innstillingen til de lokale trønderske skitalentene, eller når han setter på den gamle plata med den nå nesten tidløse slageren om hvor dårlig stell det er med de svenske gutta i sporet.

Før han måtte sone for vanvittig kjøring, rakk Petter Northug for to år siden å imponere som skikommentator for TV2. Der er han tilbake nå, men får ikke mange muligheter til å holde oppe sportens seertall. Denne kanalen har bare internasjonale rettigheter til et par konkurranser i Tour de Ski.

SLIK ville Northug vært et mye viktigere navn for NENT til å bygge opp nisjekanalen ved hjelp av nye sportsvaner. Det er rart om forretningsutviklerne deres ikke har sett og prøvd denne muligheten.

I mellomtida vil det internasjonale Skiforbundet (FIS) sitt ubetenksomme salg av rettighetene for Norden, sørge for at sportens TV-tall stuper.

Sansynligvis blir det nå tilnærmet full stopp for nasjonalsporten i Norge uten et trekkplaster som Petter Northug.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer