I VALGRI DRAKT: Petter Northug kan ha gjort en strategisk genistrek om Norges Skiforbund godtar at han driver sin egen nett-tv-kanal, samtidig som han har landslagskontrakt med restriksjoner. Her fra fredagens Senkveld-sending på TV 2.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
I VALGRI DRAKT: Petter Northug kan ha gjort en strategisk genistrek om Norges Skiforbund godtar at han driver sin egen nett-tv-kanal, samtidig som han har landslagskontrakt med restriksjoner. Her fra fredagens Senkveld-sending på TV 2. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

TV-trikset som åpner for Coop-profilering året rundt for Petter

Omgår sponsorstriden med Northug-TV.

• Esten O. Sæther kommenterer: Petter er så flink på TV, at han velger å gå for Norge igjen

(Dagbladet): I helga har Petter Northug samtaler med ledelsen i ski-Norge for å forsøke å bli enige om en avtale som gir Petter mulighet til å gå verdenscup til vinteren.

Etter at Northug ikke svarte på skiforbundets tilbud om et års forlengelse av avtalen han gikk på i fjor, trakk skipresident Erik Røste tilbake tilbudet.

Dermed er Petter Northug per i dag en løper som ikke får gå verdenscup i langrenn denne sesongen. Et møte i går kveld ga ingen avklaring.

- Vi forholder oss til at han har fått en raus avtale. Mange mener vi har strukket oss for langt i denne saken. Det har ikke vært noen forhandling fra vår side, det har vært et tilbud. Når Petter og Coop i tillegg ønsker kommersiell frihet gjennom sesongen er det helt umulig for Norges Skiforbund å akseptere. Det har Coop og Northug fått klar beskjed om. Vi tar ingen nye initiativ i denne saken, sa Røste til Dagbladet i begynnelsen av forrige uke.

Coop-tv Den kommersielle friheten kan Northug nå ha funnet en vei rundt.

Med lanseringen av Northug-TV åpner Petter samtidig et vindu mot verden som er helt uavhengig av alt som skjer i og rundt skisporet han går i. Det betyr at mens Northug går med Spar-genseren på i verdenscupen, kan treningsvideoene spilles av på Northug-TV i Coop-drakt og med så mange konkurrerende annonser han vil rundt.

Dersom Norges Skiforbund lar kanalen passere i helgas møter.

- Det er ikke noe jeg fokuserer på så lenge han er utenfor laget. Kommer han inn på laget har vi alltid en prat om regelverket vårt. De samtalene har alltid vært gode, og vi har fått forståelse av både Petter og manageren hans for det. Jeg har ingen grunn til at å tro at det blir annerledes i år, sier kommersiell leder for langrenn i Norges Skiforbund, Bernt Halvard Olderskog, til Dagbladet.

Trenger eksponering Team Northug har satset store ressurser på å få Northug-TV på beina. Allerede nå har produksjonsselskapet Globus Media produsert timesvis med materiale som skal vises utover vinteren. Det er også avsatt flere årsverk til drift av Northug-TV i tida som kommer.

- Det er selskapet Barneskirenn AS som tar regningen, der er Northug AS hovedaksjonær. Det er lagt ned stor innsats i prosjektet, uten at jeg ønsker å kommentere kostnadsbildet, skriver Northugs manager, Are Sørum Langås, i en epost til Dagbladet.

Northug-TV skal i all hovedsak reklamefinansieres. Det innebærer at Petter trenger mange besøkende på nettsida for at investeringen skal lønne seg.

Noe som igjen betyr at han aller helst bør bli enig med Norges Skiforbund om å få gå verdenscup for å være aktuell i nyhetsbildet.

- Er det et problem at han nå åpner et Coop-vindu ved siden av langrennssatsinga?

- Jeg vil ikke spekulere i om det er et problem eller ikke. Jeg forstår spørsmålet, men jeg vet altfor lite om dette til at jeg vet hva det innebærer i praksis. Det får vi ta hvis det skulle bli sånn at han skulle signere en avtale med Norges Skiforbund, sier kommunikasjonssjef i Norges Skiforbund, Espen Graff.

• Esten O. Sæther kommenterer: Petter er så flink på TV, at han velger å gå for Norge igjen