TV-RETTIGHETER: Discovery Communications, som eier blant annet Eurosport og TVNorge, får tildelt alle OL-rettighetene fra 2018 til 2024. 
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
TV-RETTIGHETER: Discovery Communications, som eier blant annet Eurosport og TVNorge, får tildelt alle OL-rettighetene fra 2018 til 2024. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

TVNorge-eier får lang OL-avtale: - En historisk dag

2018-2024.

Discovery Communications, som eier blant annet Eurosport og TVNorge, får tildelt alle OL-rettighetene fra 2018 til 2024.

De gjelder for TV og alle andre plattformer. Dette opplyste Den internasjonale olympiske komiteen (IOC) mandag.

TV 2 har de norske rettighetene for Rio de Janeiro-OL neste år. NRK sendte sist TV fra OL i London-lekene 2012.

Men fra og med 2018 blir det nye OL-koster også i Norge. Sportssjef i Norge, Jan-Erik Aalbu, tvitret slik mandag:

«Breaking News: ja da har vi kjøpt OL i 2018, 20, 22 og 2024. Det betyr 2 vinter og 2 sommer OL. Hyggelig det og ingen spøk til orientering»

- Fantastiske nyheter Sjef for TVNorge og Discovery Networks, Harald Strømme, er naturligvis fornøyd.

- Dette er fantastiske nyheter for oss. De olympiske leker er og blir verdens største idrettsbegivenhet, og i Norge er jo vinter-OL større enn alt annet. Å forvalte disse rettighetene frem til 2024 er en drøm som går i oppfyllelse, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks.

- Dette beviser at vi mener alvor med kjøpet av Eurosport, og at Discovery er langsiktig i sin tunge satsning på sport. Til høsten lanserer vi Eurosport Norge, og vi har gjennomført en rekke rettighetskjøp de siste ukene.
Historisk - Dette er en historisk dag for oss. Vi er stolte over å kunne legge de olympiske ringene til Discovery Communications' innholdspakke. Denne langtidsavtalen med IOC bekrefter Eurosports posisjon som Europas ledende sportskringkaster, og vil styrke Eurosports tilstedeværelse på alle plattformer vesentlig, sier David Zaslav, sjef for Discovery Communications i en pressemelding.

- Med Eurosports stolte og lange tradisjon for å vise idrettsgrenene det konkurreres i under OL, er dette en perfekt match, både redaksjonelt og strategisk.

Discovery har sikret seg de eksklusive rettighetene til en pris av cirka 11 milliarder kroner.

Rettighetene gjelder for alle plattformer, inkludert betalt og ikke-betalt TV, internett og mobil og gjelder for 50 land og territorier på det europeiske markedet.

I tråd med retningslinjer fra IOC og lokale markeder, har Discovery forpliktet seg til å sende minst 200 timer gratis fra sommer-OL og 100 timer gratis fra vinter-OL.

(NTB/Dagbladet)