Tvunget til å kjøre sikrere

Subaru-sjef David Lapworth liker ikke det nye servicereglementet i Rally Akropolis i juni.

Nye serviceregler vil kunne føre til at Petter Solberg og hans kolleger må ta det litt roligere i svingene for å komme seg trygt til mål. I rally-VM hender det ofte at bilene kommer inn til service nærmest som vrak. Og da er det opp til mekanikerne å gjøre bilene kjørbare igjen. Nå kan det bli verre.

Robuste biler

I Hellas vil det bli 20 minutters-servicene etter at bilene har kjørt henholdsvis 103 km første dag, 87 km andre dagen og 98 km andre dagen. For eksempel ble det på Rally Sveriges første dag utført service etter bare 40 km.

Petter Solbergs toppsjef David Lapworth tror rallybilene i framtida må bli mer robuste og utholdende.

- Dette kommer til å bli tøft, og vil endre taktikken dramatisk. Vi kan bli nødt til å bruke mer tid til å tilpasse oss. Vår nye Impreza 2004 har gått bra i testene, men hvis det er denne retningen reglene tar, så kan det være vi må tenke oss om, sier Lapworth til wrc.com. Ifølge den offisielle rallynettavisa vurderer også Rally Finland et liknende system som i Hellas.

Ikke begeistret

Petter Solberg er heller ikke begeistret når Dagbladet bringer ham nyheten.

- Det betyr at vi i framtida kanskje må gå for mer sikkerhet, sier Petter Solberg til Dagbladet. Og en ting er rallyverdensmester sikker på:

- I Hellas blir det tøft.

IKKE BEGEISTRET: Færre servicer betyr at Petter Solberg og Subaru-teamet i framtida kanskje må satse mer på sikkerhet.