MOTORSJEKK: En kontrollør fra UCI sjekker en av Team Skys sykler for innebygd motor i rammen. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)
MOTORSJEKK: En kontrollør fra UCI sjekker en av Team Skys sykler for innebygd motor i rammen. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)Vis mer

UCI forsvarer mekanisk doping-tester

Slår tilbake mot rapport som hevder testene ikke fungerer.

(procycling.no): Søndag sendte franske Stade 2, i samarbeid med den tyske kanalen ADR og den italienske Corriere della Sera-journalisten Marco Bonarrigo, et program som sår tvil om Det internasjonale sykkelforbundets (UCI) test for mekanisk doping.

Stade 2 hevder at teknologien gav en rekke falske resultater og skal ikke klart å oppdage mer avanserte, elektromagnetiske motorer skjult i hjulene.

LES OGSÅ: Motordoping: Ny rapport hevder testene ikke virker

Journalistene skal ha fått tak i teknologien UCI benytter seg av for å sjekke syklene. Ifølge Corriere della Sera bruker forbundet i dag en iPad Mini utstyrt med en sender- og mottakermagnet som oppdager elektromagnetiske bølger og en iTunes-applikasjon som viser resultatet. Teknologien skal ifølge Stade 2 være utviklet sammen med et lite, nyetablert britisk firma.

Presidentkandidat vil ha strengere tester

I en pressemelding fra UCI tar de testene i forsvar, og innleder med å presisere at før Brian Cookson tok over som president i forbundet, så eksisterte det hverken tester eller straff for bruk av motorer i sykkelen.

Under VM i Bergen er det presidentvalg i forbundet og motordoping har vært et tema så langt i valgkampen. Nåværende president Cooksons motkandidat, franske David Lappartient, ble intervjuet til programmet, og uttalte at han ønsker mer omfattende testing, som innebærer varmesøkende kameraer, røntgen og demontering av syklene.

Sjekkene ble for alvor satt i gang da den belgiske U23-rytteren Femke Van den Driessche ble tatt med motor i sykkelen, under VM i sykkelkross i 2016.

«Testene er effektive»

I pressemeldingen hevder UCI at metoden som for øyeblikket brukes, med magnetisk motstandsskanning, har vist seg å være «svært effektiv». Testene skal også være verifisert av et uavhengig, amerikansk selskap, Microbac, i et industrielt testlaboratorie.

Videre mener de at riktig bruk av utstyret deres er viktig og at Stade 2 ikke har hatt noen opplæring i bruk av teknologien. UCI har heller holdt kortene svært tett til brystet og har bare ved en anledning, i 2016, foretatt en demonstrasjon. De skal nå ha tilbudt Stade 2 et møte, for å demonstrere hvordan skannere brukes effektivt.

I programmet vises forskjellige måter å utføre testen på, og metalliske deler gjør flere ganger utslag på nettbrettet, og at det ofte måtte føres svært sakte over rammen på sykkelen, for å kunne oppdage motorene. I programmet vises det også bilder av UCI-kontrollører, som svært raskt beveger sensorene over sykkelen, noe Stade 2 mener beviser at testene er unøyaktige.

«Treningen vår legger vekt på at skanneren er en innledende kontroll, og at syklene må demonteres, om det er noen mistanke om motor eller noen annen skjult enhet er indikert.»

Forbundet har ved enkelte anledninger brukt varmesøkende apparater, men de hevder det er en begrenset metode, ettersom man bare kan oppdage det når det er i bruk, eller kort tid etter. Røntgen krever mye plass, er tregt og har varierende lovgivning fra land til land.

Avslutningsvis skriver de at det jobbes fortløpende med å holde seg oppdatert innenfor området, og at alle interessentene i sporten har en felles interesse «å demonstrere at juks ikke har noe plass i sporten.»

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!