Uefas nye pengemaskin

I går kveld banket Uefa igjennom sitt nye Mesterliga-konsept. Det betyr flere lag, flere kamper og dobbelt så store inntekter. Men det kan bli vanskeligere for Rosenborg å kvalifisere seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Mesterligaen skal neste sesong utvides fra 24 til 32 lag. Det vedtok Uefa på sitt styremøte i Geneve i går.

Det innebærer flere kamper for de lagene som går videre fra det innledende gruppespillet. Og det gjør ikke Uefa for å gi Juventus, Real Madrid _ eller Rosenborg _ mer kamptrening.

Det nye konseptet handler ene og alene om å skaffe flere penger i kassa til Uefa og de beste klubbene. Og å gi de private superliga-planene til det internasjonale firmaet Media Partners International (MPI) enda dårligere livsgrunnlag.

- Vi håper selvsagt at de nye planene skal få storklubbene til å velge Uefas turneringer framfor dette private initiativet, sier visepresident i Uefa, Per Ravn Omdal, til Dagbladet.

To runder

Det europeiske fotballforbundet bestemte følgende under sitt styremøte i går:

Tre kvalifiseringsrunder før gruppespillet. I dag er det to.To faser av gruppespillet:Første fase består av åtte grupper a fire lag. De to beste går videre til et mellomspill.Mellomspillet består av fire grupper a fire lag. De to beste i hver gruppe går til kvartfinaler.

Dette betyr at kvartfinalistene får seks kamper mer enn i dagens utgave av Champions League. Og etter dagens satser vil seks seire gi minst 30 millioner kroner ekstra inn på klubbkontoen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer