Uenige om kondistips

Landets største utholdenhetseksperter gjør det ikke enklere for Rosenborg å få opp kondisen foran nedrykksstrid og Champions League. Ekspertene er nemlig helt uenige!

Dagbladet har spurt et knippe utholdenhetseksperter om det er mulig for RBK-gutta å trene opp kondisen på to uker - uten at beina føles som blylodd i blåleire etterpå. Og svarene spriker i alle retninger, viser det seg.

- Ja, klart det er mulig. Men da må det trenes intervall. Hard trening uten ball ei ukes tid og så roligere den neste uka, sier Marit Bjørgen til Dagbladet. 

Verdens beste langrennsløper er for tida på barmarkssamling i Italia. Løperkometen Susanne Wigene støtter Bjørgen.

- Ja, det er mulig å gjøre en god del på to uker. Dette er jo profesjonelle utøvere som allerede er på et visst nivå. Men det er jo viktig at de ikke sliter seg helt ut også, sier Wigene, som denne uka trener hjemme i Haugesund foran 5000-meteren i Berlin søndag.

- I topplokket

Olaf Tufte er olympisk mester i roing og trener i senk de fleste innen norsk toppidrett. Han er for tida på VM i roing i Japan, og hadde beste tid i forsøksheatet i går.

- Nei, det nytter ikke å kjøpe skolebøkene først etter at du har begynt på skolen. Du må sette noe inn på kontoen før du tar det ut - om du skjønner hva jeg mener, sier Tufte. 

Han tror ikke Rosenborgs problemer har noe med det fysiske å gjøre.

- Jeg tror de har det fysiske inne. Dette sitter nok i topplokket. Jeg har erfart det samme sjøl da jeg i 2002 var råere fysisk enn jeg noen gang har vært, men likevel mislyktes, sier Tufte.

Som gjerne gir gode råd:

- Jeg tror jeg skjønner hvorfor det har gått som det har gått der oppe, og folk som spør meg, skal alltids få svar, sier han.

Ikke stress

Johan Kaggestad har flere tiårs erfaring fra det meste innen norsk utholdenhetsidrett. Også han advarer mot å endre for mye på treninga nå. Kaggestad tror Høgmo vet dette.

- Det vil ta tid å absorbere treninga om man midt i sesongen tilfører mer trening der det ikke er nok fra før. Det vil påvirke prestasjonen og gi negative konsekvenser på kort sikt, sier han.

- Hva ville du gjort?

- Jeg ville lagt vekt på overskuddstrening med god variasjon. Mye lek med ball på beskjeden intensitet.

Friskere

Som Olympiatoppens mann i Trondheim står Atle Kvålsvoll i spissen for testinga som RBK-trener Høgmo nå ønsker - og som skal gjennomføres denne uka.

- Hva kan gjøres på to uker?

- Dette bør Per Mathias uttale seg om, men viser det seg at noen ligger veldig lavt, så må de bare begynne å trene. Sjøl om to uker er veldig kort tid - så er det mulig å gjøre noe.

GIR RÅD: Marit Bjørgen.
STRIDES: De lærde er uenige om hvordan Jan Gunnar Solli (t.v.) og Daniel Braathen skal forbedre kondisen på to uker.