Ukjent nordmann overrasket alle da Johnsrud Sundby sikret sammenlagseieren

Italiensk seier i Lahti.

GJENNOMBRUDD: 22 år gamle Martin Løwstrøm Nyenget fikk sitt gjennombrudd på dagen 15 kilometer i Lahti. Foto: EPA / PEKKA SIPOLA / NTB Scanpix
GJENNOMBRUDD: 22 år gamle Martin Løwstrøm Nyenget fikk sitt gjennombrudd på dagen 15 kilometer i Lahti. Foto: EPA / PEKKA SIPOLA / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Italienske Francesco De Fabiani tok en overraskende seier på dagens 15 kilometer klassisk i Lahti.

Men den aller største overraskelsesmann i Lahti var den ukjente norske løperen Martin Løwstrøm Nyenget, som ble beste norske løper på en fjerdeplass.

22-åringen har kun startet i verdenscupen en gang tidligere, under femmila i Holmenkollen i fjor.

Slo de rutinerte Ved 11,2 kilometer viste italienske Francesco De Fabiani at han hadde noe stort på gang. Ved 3,4 kilometer var italieneren 12,2 sekunder bak Poltaranin, mens på siste måling før mål var han 7,7 sekunder foran Nyenget.

I mål var italieneren kun 6,5 sekunder foran Nyenget på fjerdeplassen. Alexey Poltaranin tok andreplassen, mens Sami Jauhojärvi tok tredjeplassen på hjemmebane.

I dag viste Nyenget seg som en sterk utfordrer til de mer rutinerte løperne allerede ved 3,4 kilometer, hvor han kun var slått av Alexey Poltaranin og Calle Halfvarsson.

Ved samme punkt var Martin Johnsrud Sundby 6,9 sekunder bak, Petter Northug 7,8 sekunder bak, og Finn Hågen Krogh 9,9 sekunder bak.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer