Ullevålseter har satt på verstingdekkene

1439 kilometer til neste service.

(Dagbladet.no): I dag starter en to dager lang maratonetappe i Dakar-rallyet. Tilsammen skal det kjøres 144 mil før neste service.

• I dag er det først 197 km transport, 368 km spesialetappe (med tidtaking) og nye 307 km transport. Tilsammen 87 mil.

• Uten muligheter for reparasjoner eller dekkskifte, fortsetter rallyet i morgen med 7 km transport, 348 km spesial og 212 kilometer transport. Nye 57 mil.

Dette betyr enorm belastning på både førere og kjøretøy. Allerede i går fikk Pål Anders Ullevålseter trøbbel med bakdekket, og måtte kjøre 42 mil med hull i gummien.

«Verstingdekk»

I går kveld skiftet Ullevålseter til en dekktype som er beregnet for ekstreme belastninger.

- Pål Anders har fått tak i noen spesial-spesialdekk, sier Solveig V. Ullevålseter til Dagbladet.no.

- Hva er spesielt med disse dekkene?

STEINETE: Pål Anders Ullevålseter under gårsdagens etappe. De steinete veiene er ikke favoritten. Foto: AFP/Scanpix
STEINETE: Pål Anders Ullevålseter under gårsdagens etappe. De steinete veiene er ikke favoritten. Foto: AFP/Scanpix Vis mer

- Jeg aner ikke. Men det er visst noen skikkelige «verstingdekk», som han kaller det, humrer kona og pressesjefen.

Dekkene er i alle fall av en kvalitet som Ullevålseter ikke har hatt tilgang til tidligere, og Solveig er spent på hvordan de vil fungere.

- Vi får bare håpe de holder 150 mil, sier hun.

De Gavardo nærmer seg

Ullevålseter beholdt såvidt 4. plassen i sammendraget i går. Bakfra nærmer chileneren Carlo de Gavardo seg. På grunn av en times tidsstraff etter åttende etappe, er han fortsatt to og et halvt minutt bak nordmannen.

Terrenget på gårsdagens og dagens etappe, med grusveier og småvegetasjon, passer de Gavardo som hånd i hanske. Det ligner på terrenget han kjenner fra hjemlandet Chile.

Overraskende nok slo de Gavardo bare Ullevålseter med seks minutter i går. I dag er nok faren stor for at han passerer i sammendraget, og skyver Ullevålseter ned på femte.

Realistisk

Dermed kan det begynne å se vanskelig ut å klare målsetningen om en plass på pallen.

- Akkurat nå er Pål Anders veldig realistisk. Han trodde egentlig de Gavardo skulle komme seg forbi ham i går, sier Solveig Ullevålseter.

Amerikaneren Chris Blais ligger på sjetteplass. Han tok inn seks og et halvt minutt på Ullevålseter i går, og er 25 minutter bak i sammendraget.

- Mye av jobben for Pål Anders blir å holde Blais bak seg. De tre første har skilt seg klart ut, og det er såpass store avstander mellom dem at det ikke er veldig kniving om de plassene heller, sier Solveig.

Sliter i svingene

Pål Anders Ullevålseter sleit med å henge med i åpningsetappene i Portugal, og begynte først klatringen da det bar ut i sanddynene.

- Han er glad i sand, mannen din?

- Ja, han er det. Jeg lurer på hvorfor. Vi har jo ikke noe sand her hjemme, sier fru Ullevålseter.

- Jeg tror det handler om at han liker de etappene der det er mye slit og fysisk tøft.

Det er når det blir mer typiske «rally-veier» som krever høy fart gjennom glatte svinger at Pål Anders sliter.

- Av og til tenker han at han skal gi full gass i svingene, men da sklir han ut. Og det er jo ikke så gøy, sier Solveig.

Slutt på sanda

Dakar-rallyet er ferdig med de rene ørkenetappene, og det er ikke flere sanddyner som venter på Ullevålseter.

I dag er det en etappe som likner på gårsdagens, mens det i morgen bærer opp i fjellene.

Altså ikke et terreng som favoriserer Pål Anders Ullevålseter.

Men 144 mil uten service favoriserer den som er mest utholdende og har den tøffeste sykkelen.

Og det er sikkert ingen ulempe med et nytt par verstingdekk

REALISTISK: Ullevålseter vet at det kan bli tøft nok å holde fjerdeplassen. Men i Dakar-rallyet kan alt skje.
NÆRMER SEG: Chilenske Carlos de Gavardo var bare to og et halvt minutt bak Pål Anders Ullevålseter etter gårsdagens etappe.