PÅ SYKEHUSET: Pål Anders Ullevålseter ble fraktet til sykehus i Doha etter ulykken. Foto: Vladimir Kusnier/Team Ullevålseter
PÅ SYKEHUSET: Pål Anders Ullevålseter ble fraktet til sykehus i Doha etter ulykken. Foto: Vladimir Kusnier/Team UllevålseterVis mer

Ullevålseter krasjet og brakk låret i Qatar

Fikk ikke trykket på SOS-knappen.

(Dagbladet): Pål Anders Ullevålseter har krasjet og brukket låret under dagens 3. etappe av Sealine Cross Country Rally 2013 i Qatar.

Det ble opprinnelig meldt fra Team Ullevålseter at det var lårhalsen som var brukket. Seinere i ettermiddag sendte de ut en ny pressemelding der det presiseres at det er et brudd midt på høyre lår.

Ullevålseter ble fløyet i helikopter til sykehus i Doha.

- Han sier sykehuset ser kjempefint ut, han er ikke stresset. Han føler seg trygg, men foreløpig har han ikke fått selskap av teamet. De må ta seg av sykler og utstyr. Pål Anders var også opptatt av at de tar med seg pass, og småting og sånt. Sannsynligvis opereres han i dag, det er inntrykket vi har fått, sier Ullevålseters mediekontakt Håkon Bjercke til Dagbladet.

Ullevålseter falt av sykkelen da han kjørte på en stein, etter å ha slitt med tekniske problemer tidligere på etappen.

Girkassa var ødelagt, og han kunne bare kjøre på fjerde- og femtegiret. Dette gjorde at han var nødt til å holde relativt høy fart.

Syklene har alltid en SOS-knapp som førerne kan utløse ved uhell, men Ullevålseter lå for langt unna sykkelen til å melde fra på normalt vis.

- Han ringte med mobilen til vår mekaniker der nede, Vladimir Kusnier, og fortalte at de måtte ringe etter hjelp. Han hadde falt stygt og lå et stykke unna sykkelen slik at han ikke fikk trykket på SOS-knappen, heter det i en pressemelding fra Team Ullevålseter.

Etter 1. etappe tirsdag vurderte Ullevålseter i Qatar-rallyety som knalltøft.

- Supertøffe forhold her nede, blant annet fordi navigeringen er kjempevanskelig. Det går veier hit og dit og overalt og plutselig kan de slutte brått uten forvarsel. I tillegg er det 60 grader i solen og 40 i skyggen. Når man står og jobber med terrenget hele dagen, blir man mildt sagt svett, sa han ifølge nettsiden dakar.no.