Ullevålseter lader opp til Dakar i norsk søle

Vil vinne innen tre år.

TRENER I LIER: Pål Anders Ullevålseter har mye sand og stein i vente når rally Dakar 2011 som spinner i gang i Sør-Amerika 1. januar. Løpet skal gå fra Buenos Aires i Argentina til Arica i Chile før det etter 16 dagers ritt ender med målgang tilbake i Buenos Aires. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix
TRENER I LIER: Pål Anders Ullevålseter har mye sand og stein i vente når rally Dakar 2011 som spinner i gang i Sør-Amerika 1. januar. Løpet skal gå fra Buenos Aires i Argentina til Arica i Chile før det etter 16 dagers ritt ender med målgang tilbake i Buenos Aires. Foto: Aleksander Andersen / ScanpixVis mer

I skogene ved Lier finpusser Pål Anders Ullevålseter (41) formen før sesongens høydepunkt. Rally Dakar starter om to måneder.

Og ambisjonene er høye.

- Målet er å vinne innen tre år, sier Ullevålseter.

NORSK GJØRME: Pål Anders Ullevålseter sitter fast i gjørma på Lierskogen under trening. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix
NORSK GJØRME: Pål Anders Ullevålseter sitter fast i gjørma på Lierskogen under trening. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix Vis mer

NTB treffer ham i det som for et utrent øye først ser ut som et sandtak, men som er motocrossbanen til NMK Lier. Etter åtte starter er andreplassen fra sist vinter hans beste plassering i Dakar-rallyet.

I år stiller han med et lite handikap. Nye regler betyr ny motorsykkel, og de argeste konkurrentene har allerede testet sine 450-kubikkere i konkurranse. Først neste uke kan den norske privatføreren hente sin sykkel fra fabrikken i Østerrike.

- Alt er nytt, og det er litt skummelt. Men jeg fulgte Marc Coma og Cyril Despres da de kjørte Rally Marokko, og de hadde ingen problemer underveis.

NY SYKKEL: Til uka henter han en splitter ny sykkel på fabrikken til KTM i Østerrike. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix
NY SYKKEL: Til uka henter han en splitter ny sykkel på fabrikken til KTM i Østerrike. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix Vis mer

Selv prøvekjørte han sykkelen i Tunisia i sommer. Han tror han kan dra nytte av at den nye sykkelen har mindre motor og krever en mer aktiv kjørestil.

- Du må bremse senere og gasse før. Da må man ha mer fysisk styrke og mer kondis, og det er egentlig veldig bra. Jeg tror jeg er i minst like god form som mange av de beste, sier Ullevålseter optimistisk før han vrir på gassen og setter fart inn i skogen igjen.

Fasiten kommer i Chile og Argentina om to måneder.

LANGE ØKTER: Og høye svev når Pål Anders Ullevålseter trener til det 16 dager lange Rally Dakar. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix
LANGE ØKTER: Og høye svev når Pål Anders Ullevålseter trener til det 16 dager lange Rally Dakar. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix Vis mer

(NTB)