Ulykkesfuglen

ARENDAL (Dagbladet): Ordentlig deppa og pjuskete sto Bjørn Rune Gjelsten alene på dekk etter sitt tredje havari på like mange VM-runder. Etter drøye 20 minutter eksploderte Lamborghini-motoren til 600 000 kroner. Ikke har Gjelsten forsikring heller.

-Veldig, veldig bittert, sier Bjørn Rune Gjelsten.

På tre dager i Arendal har Dagbladet sett tusen på tusen småbåter og større båter tøffe fram og tilbake i Tromøysundet. Bare en - EN - rodde. Men selv han hadde fullført løpsdistansen på 128 nautiske mil raskere enn Gjelsten i går. Halvveis ut i den andre av de sju rundene sa det pang. Så var det slutt. Gjelsten lå bom stille og så de flytende torpedoene frese forbi. I motorrommet lå metallbitene strødd.

- Motoren eksploderte. Sånt skjer. Men det er 13 løp siden det skjedde med oss, sier Gjelsten.

Kanskje redder han tenningssystemet. Ellers er det bare å hive hele greia. Kostnaden til ny 8,2 liters V12-motor må Gjelsten dekke sjøl. Forsikringsselskapene er ikke gale.

- Ingen vil forsikre båtene våre, sier Gjelsten til Dagbladet.

- Med mindre du betaler klekkelig premie?

- Uinteressant, sier Gjelsten.

Bare uflaks

Selvsagt betaler Gjelsten ansvarsforsikring til arrangøren. Men hans egen båt seiler altså sin egen sjø.

- Har du ulykkesforsikret deg sjøl?

- Nei.

Selvfølgelig ikke. Formuen er forsikring god nok. Men uflaks kan ikke Gjelsten kjøpe seg ut av.

- Den flaksen vi hadde i fjor, uteblir i år, sier han.

I 1998 var Spirit of Norway verdens raskeste båt. I de tre VM-rundene hittil i år har slepetauet hjulpet Gjelsten til land hver gang.

  • I Italia fikk han forurenset drivstoff i tanken.
  • I Tyskland knakk hovedakslingen til 100 000 kroner. Samtidig mistet Gjelsten en propell til 50 000 kroner. Nye utgifter. Null poeng.

- Vi ledet med 30 sekunder etter ni av 12 runder. Hadde full kontroll.

Så begynte motoren å hoste før den døde av forgiftning.

- Vi ledet med sjuåtte sekunder etter tre runder. Så knakk akslingen. Det skjer bare en av en million turer, sier Gjelsten.

Seks havarerte

I går skinte sola før start. Slu og kalkulerende kjørte Gjelsten rolig ut.

- Helt bevisst. Vi gikk forsiktig ut for å bli komfortabel med værforholdene, sier Gjelsten.

Etter en runde lå han ni sekunder bak fartsfantomet Saeed Al Tayer, mannen som knuste Røkkes v-rekord lørdag.

Så ga Gjelsten gass.

- Vi kjørte opp i ledelsen - og ledet løpet med åtteni sekunder før det smalt, sier han.

- Hva sa du da?

- Egner seg ikke på trykk.

Det var flere som bannet i hjelmen i går. Seks av 12 båter fullførte ikke løpet.

- Arendal er spesielt på grunn av høy sjø ute og rolig sjø inne. Kanskje bør løpet arrangeres tidligere på dagen. Da er det roligere på sjøen, sier Gjelsten.

- Er målet fortsatt å forsvare VM-gullet?

- Ja.

Skal vi tro Kjell Inge Røkke kan Gjelsten klare det. Mannen med kjøreforbud fra kjæresten Celina Middelfart, fulgte løpet utaskjærs i helikopter:

- Bjørn Rune kjørte ekstremt bra. Det var spektakulære forhold der ute, mener Røkke.

  • På søndag får Gjelsten en ny sjanse til å fullføre. Da kommer Offshore-sirkuset til Oslo og rolig sjø rundt Aker brygge.

Der går bølgene som regel høyest på land.

SUR MANGEMILLIONÆR: Bjørn Rune Gjelstens sesong har vært en eneste stor fiasko. I Arendal eksploderte motoren.