United mer verdt enn Ferrari

Manchester Uniteds suksess har gjort klubben til Europas mest verdifulle merkenavn innen idrettsverden. På verdensbasis er United nummer to.

Konsulentfirmaet Future Brand har studert globale sportsmerkervarer. Dommen er klar: Dallas Cowboys' (amerikansk fotball) merkenavn er mest verdt med 2,4 milliarder kroner. Manchester United er størst i Europa, nest størst i verden - og og har et merkenavn som er verdt 2,3 milliarder.

Klubbenes merkenavnverdi er basert på den faktiske verdien av selskapene, økonomiske resultater og intervjuer av publikum i 30 land.

Manchester United tjente 300 millioner på salg av supporterutstyr i fjor. Inntektene fra salg av supporterutstyr tar snart igjen inntektene fra billettsalg, som i fjor var 465 millioner kroner. Også når det gjelder antall medlemmer er Manchester United i en klasse for seg. Klubben har et sted mellom 30 og 40 millioner medlemmer på verdensbasis.

Europas 15 største sportsmerkevarer:

1. Manchester United 2,3 mrd kroner

2. Real Madrid 1,38 mrd

3. Bayern München 1,36 mrd

4. Ferrari (Formel 1) 983 millioner kroner

5. McLaren Mercedes 944 millioner

6. Juventus 905 millioner

7. Liverpool 750 millioner

8. Barcelona 750 millioner

9. Arsenal 724 millioner

10. Williams BMW 698 millioner