Usikker skjebne for Frostad

Vet ikke om det er penger til å reparere Brasil 1

• Frostad-bloggen på Dagbladet.no: Søkkvått, tøft og spennende

(Dagbladet.no): Volvo Ocean Race kan være over for Knut Frostad nesten før det var ordentlig igang. Ledelsen i Brasil 1-teamet vurderer å få skipet båten helt frem til Rio de Janeiro.

Det er i der Frostad, etter planen, skal mønstre av i slutten av mars.

- Jeg har ikke tid til å være med videre. Jeg må hjem for å jobbe med mitt eget båtprosjekt, fortalte Knut Frostad til Dagbladet før han mønstret på Brasil 1 i romjula

Nok mat og drikke

Den foreløpige planen til skipper Torben Graël etter mastebrekket i morgentimene onsdag, er å lage en nødrigg av restene av karbonmasten som brakk i tre deler. Deretter vil de bruke en ukes tid på å seile til land, som sannsynligvis blir et verft i Albany som allerede har reparert båtene Movistar og Pirates of the Caribbean.

- Vanntanken ombord er nesten full og vi har masse mat ombord. I allefall til drøyt ti dager, forteller navigatør Marcel van Triest på satelitt-telefon fra Brasil 1.

Mannskapenes familier ble onsdag formiddag informert om hva som hadde skjedd med den brasilianske båten.

TØFT PÅ SJØEN: I dag brakk masta på Brasil 1, og teamet vet ikke om det finnes penger til å fikse reparasjon umiddelbart. Foto: Scanpix/Reuters
TØFT PÅ SJØEN: I dag brakk masta på Brasil 1, og teamet vet ikke om det finnes penger til å fikse reparasjon umiddelbart. Foto: Scanpix/Reuters Vis mer

Direktør Alan Adler på Brasil 1 er allerede på plass i Melbourne der 2. etappe ender.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller at mannskapene på Brasil 1 har brukt dagen til reparert hovedseilet og er i ferd med å reparere spinnakeren ombord.

Bryter

- De seiler nå til Eclipse Island for å få de poengene som venter for dem som passerer dette veipunktet. Deretter seiler de til Albany hvor det blir avgjort om de skal seile til Australia for egne seil eller om de skal skipes med båt.

Brasil 1s reservemast befinner seg i Southampton og det blir en kostbar og omfattende prosess å få den frem til havaristen.

Skal den flys til Melbourne, eller til Albany? Dèt er det store spørsmålet akkurat nå.

- En av mulighetene å få en reservemast fløyet ned til Albany. Alternativet er å få tak i en annen mast, eller å reparere den ødelagte. Alternativt å trekke seg fra etappen, seile til Freemantle og deretter bli skipet til Melbourne eller til og med til Rio de Janeiro, sier teamdirektør Adler.

I det siste tilfellet så går Brasil1 glipp av 2., 3. og 4. etappen! Og da er VOR over for Knut Frostad.

Trenger penger

- Å lage en aluminiumsmast til «Brasil1» er også en mulighet, mener Adler, selv om han ikke synes det er noe godt forslag.

- Vi vil nå diskutere de finansielle sidene av saken og se på vår forsikring for å se hva som kan gjøres. Jeg tror vi har den støtten vi trenger. Vi har et godt prosjekt og har mange mennesker bak oss som tror på oss. Jeg er glad for at laget har valgt å seile videre. Jeg synes det er den rette innstillingen for å delta i en jorda-rundt-seilas, fortsetter direktøren.

Brasil 1 er i hovedsak sponset av et brasiliansk mobiltelefonselskap og av den brasilianske staten, som vil ha flere turister til Brasil.

- Det var også et riktig valg å fortsette seilasen etter at vi hadde reparert den store skaden tidligere på denne etappen. Det gjenspeiler teamets holdninger. Nå er vi veldig skuffet over det som har skjedd, men i en jorda rundt seilas er dette sånn som skjer, sier Alan Adler.

- Hvis Brasil 1 rekker fram til Albany før 24. januar, får reparert masten og seiler til Melbourne innen den 4. februar, så kan båten stille til start i havneseilasen med ny rigg. I så fall er de også klare til 3. etappen til Wellington. Med den spiriten laget har vist så langt, så er ikke dette urealistisk, sier Alan Adler.

MÅ HJEM: Knut Frostad kan ikke bli med båten videre fra Rio.