Ut av nazi-skyggen

Tyske flaggprodusenter klarer ikke å møte etterspørselen.

(Dagbladet.no): Verdensmesterskapet i fotball og arrangørlandets gode resultater har skapt en voldsom patriotisme i Tyskland, og tyske flaggfabrikker har nå store problemer med å forsyne markedet med det nok tyske flagg.

- Vi hadde ikke forventet et slikt oppstyr. Inntil nå har tyskerne pleid å gjemme flaggene sine, sier direktøren av Berliner Stoffdruckerei, Stephen Geitel, til nyhetsbyrået AP torsdag.

Fabrikken hans har de siste ukene produsert 27 kilometer av det tyske nasjonalsymbolet, og de ansatte jobber døgnet rundt.


- Jeg har blitt tvunget til å leie inn tolv ekstra arbeidere for å møte etterspørselen, sier Geitel.

Nazi-assosiasjon 

Tyskerne har i flere tiår tonet ned bruken av nasjonalsymbolet sitt ettersom mange forbinder det med Tysklands nazi-fortid. I dag vaier det svarte, røde og gullfargede nasjonalsymbolet fra gjerdestolper, balkonger og biler over hele landet, og den tyske nasjonalsangen synges i gatene.

Vinner Tyskland kvartfinalekampen mot Argentina i morgen, må arbeiderne ved Berliner Stoffdruckerei forberede seg på enda lengre arbeidsdager.

Kjøpesenterkjeden Karstadt opplyser at de har solgt 310.000 flagg i anledning VM. Etterspørselen har vært så stor at kjeden er blitt tvunget til å bestille nye partier fra utlandet.

- Heldigvis har vi akkurat mottatt en stor container fra Asia med tusenvis av nye flagg, sier talsmann for Karstadt, Michael Scheibe, til AP.

HASTVERK Arbeiderne ved Berliner Stoffdruckerei arbeider hardt for å møte etterspørselen etter tyske flagg. Foto: AP
HASTVERK Arbeiderne ved Berliner Stoffdruckerei arbeider hardt for å møte etterspørselen etter tyske flagg. Foto: AP Vis mer

- Tyskland er virkelig i festhumør. De vil gå ut på byen, og de har ikke lengre problemer med å vise at de er fra Tyskland.

FEIRER: Tyske fans feirer i gatene.