Ut mot Klæbo

Johannes Høsflot Klæbo vil ikke bruke Viaplay-logoen. 25-åringen sier at det er et verdispørsmål. Det tror ikke Vidar Løfshus på.

FÅR KRITIKK: Johannes Høsflot Klæbo. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
FÅR KRITIKK: Johannes Høsflot Klæbo. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

LILLEHAMMER (Dagbladet): Tidligere i november inngikk Skiforbundet og Viaplay en kommersiell avtale. Den innebærer blant annet at landslagsutøverne skal bruke en Viaplay-logo på låret.

Klæbo sa først nei, og nektet først å bruke logoen under verdenscupåpningen i Ruka forrige helg. Det var Adresseavisen som først omtalte saken.

Klæbo uttalte at dette er en prinsippsak og et verdispørsmål, og at han ikke vil at det skal sås tvil i at han er uavhengig.

Etter noen dager med diskusjoner inngikk Skiforbundet og Team Klæbo en avtale torsdag morgen. Klæbo har snudd - og kommer til å bruke logoen likevel.

- Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakta, sier Johannes Høsflot Klæbo i pressemeldingen.

Får kritikk

Dagbladets egen Esten O Sæther gikk onsdag ut og støttet Klæbo. Han så ingen grunn til at en utøver skulle reklamere for noe han syns var galt, og påpekte at det er nettopp utøvere som tør å mene noe vi har ropt etter.

Vidar Løfshus forteller til Dagbladet han ikke kjøper Klæbos forklaring.

UVANT: Johannes Hæsflot Klæbo nektet å svare pressen om Viaplay-bråket, og oppførselen vekker oppsikt. Video: Løkås / Særsland. Vis mer

Løfshus var langrennssjef da Petter Northug var på topp av karrieren, og fikk med seg både Red Bull-saken og bruddet med landslaget til fordel for Coop.

Løfshus, som nå er NENT-ekspert, var også kjent for å være veldig tro til landslagsmodellen, og la aldri skjul på det overfor utøverne.

Han mener også at denne saken egentlig ikke handler om prinsipp og verdier:

- Team Klæbo er RÅ på markedsføring - begge foreldrene er vel utdannet innenfor det. Dette handler ikke om verdier, men kontroll og markedsføring, sier Løfshus.

Han fortsetter:

- Han setter Skiforbundet i en nesten umulig situasjon i en OL-sesong. Ingen tjener på dette, det blir masse uro og utenomsportslig, og mest går det utover han selv som ser ut til å slite med formen.

NENT-EKSPERT: Vidar Løfshus. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
NENT-EKSPERT: Vidar Løfshus. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Dagbladet var i kontakt med Løfshus igjen etter av de to partene inngikk en avtale torsdag morgen. Løfshus sier at han er glad for avtalen, men påpeker at han står for sitatene over:

- Nå trenger partene å ha fokus på høyde, kulde, spesielle snøforhold, vind, lang periode borte fra Norge og tidsakklimatisering. Det er mye som skal stemme inn mot OL.

HET: Frida Karlsson var brennhet i iskalde Ruka da hun knuste Therese Johaug på 10-kilometeren. Video: Løkås/Haarstad. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Svarer på kritikken

Dagbladet forsøkte få en kommentar fra Klæbo under landslagstreninga på Lillehammer torsdag morgen. Han smilte lurt, men var taus på Dagbladets spørsmål om hvordan det siste døgnet har vært, før han gikk ut på treningsøkt.

Seinere på dagen stilte Klæbo på en pressekonferanse. Der ønsket han heller ikke å kommentere saken.

- Jeg har sagt det jeg vil, og vi har blitt enig om at vi ikke skal kommentere noe på det, sier han og henviser til pressemeldingen.

Der uttalte han følgende.

- For meg har det vært viktig å formidle min bekymring i forhold til troverdighet og uavhengighet ved at en innholdsaktør og rettighetsinnehaver som Viaplay også inngår en kommersiell sponsoravtale. Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakta, skrev Klæbo.

Han brukte heller ikke Viaplay-logoen på dagens trening. På spørsmål om hvorfor svarte han følgende:

- Jeg kommer ikke til å kommentere saken, men det kommer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer