Ute av styring

Petter Solberg (30) har slitt med understyring på Subaruen siden årets tredje VM-runde, og han blir ikke kvitt problemet før neste sesong.

JYVÄ SKYLÄ (Dagbladet): Subaru klarer nemlig ikke å løse styreproblemene som har voldt Petter Solberg store problemer helt siden han fikk den nye bilen foran VM-runden i Mexico i mars - et løp han for øvrig vant ...

Solberg har lojalt holdt tett om problemene inntil han overfor Dagbladet erkjente problemet etter gårsdagens siste testkjøring her i finske Jyväskylä, 270 kilometer unna Helsinki.

En understyrt bil svinger mindre enn rattutslaget skal tilsi, hvilket gjør den vanskelig å manøvrere skikkelig i store hastigheter.

Rally Finland er VM-runden med desidert høyest gjennomsnittsfart - rundt 120-125 km/t de siste åra. Og på grunn av den høye farten må styringen være ekstremt nøyaktig.

-  Det har vært og er veldig frustrerende, men jeg har ikke fått lov av Subaru å si noe om dette. Faktum er at jeg vet hva jeg er god for, men jeg vet også hvor mye jeg taper på at problemene med understyringen.

Jeg får ikke utnyttet bilens potensial skikkelig, sier Petter Solberg til Dagbladet.

-  Taper mye

-  Hvor stort tidstap er det i snitt snakk om per kilometer?-  Mye. Det er alt jeg kan si.

 POSITIVE TESTER:  Petter Solberg er fornøyd med testingen sist helg. -  Testene viser at vi er mye raskere i år enn vi var på samme teststrekke i fjor, sier Solberg. I går vant han den første fartsprøve (superspesial - 2 km) i Finland.
POSITIVE TESTER: Petter Solberg er fornøyd med testingen sist helg. - Testene viser at vi er mye raskere i år enn vi var på samme teststrekke i fjor, sier Solberg. I går vant han den første fartsprøve (superspesial - 2 km) i Finland. Vis mer

-  Er problemet så stort at du egentlig ville foretrukket å kjøre 2004-modellen til Subaru i stedet for den nye bilen?-  Det vil jeg ikke svare på. Men jeg hadde ikke dette problemet i fjor, for å si det sånn ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Er det ikke bare å justere vekk understyringen?-  Folk tror nok det, men nei, så enkelt er det nok ikke. Her er det ikke snakk om å bare bytte noen styrestag og fjæringer.

Hele teamet jobber «flat out», men faktum er at jeg må slite med dette resten av sesongen. Men jeg er blitt lovet at problemet er løst til neste år, sier Solberg.

Skammekroken

Etter at Petter fikk ny bil til VM-runden i Mexico håpet han på at mye av gapet opp til Citroën og fjorårets suverene verdensmester Sebastien Loeb kunne tettes. I stedet har den nye Subaruen ikke bydd på de framgangene Petter håpet på. Samtidig har nordmannen også opplevd at erkerivalens dekkleverandør Michelin i år har utviklet et dekk som har tatt gigantiske skritt i utviklingen, og fullstendig satt Subarus dekkleverandør Pirelli i skammekroken.

Solberg sliter altså på to fronter i forhold til Loeb: Dekk og understyring.

-  Hva taper du mest på, dekk eller understyringen?-  Det er to forskjellige problemer. Men de har nok like mye å si.

NB! Peugeots Marcus Grönholm er den store forhåndsfavoritten. Han har vunnet på hjemmebane fire ganger de siste fem åra.