Utfordrer Gjelsten på sjøen

Bjørn Rune Gjelsten får norsk konkurranse i offshore-VM kommende sesong. Av noen debutanter fra Fredrikstad!

GRESSVIK (Dagbladet): Kameratene Bård Eker (42) og Bjørge Jacobsen (35) er piloter i teamet «Hydrolift Racing» - mens lillebror Eker, Magnus (35), er sjef i det totalt ti mann store teamet.

Navnevalget sikter til båtprodusenten Hydrolift - som lager og selger dyre sportsbåter. Hydrolift er ett av fem selskaper industridesigner Bård Eker eier gjennom moderselskapet Bård Eker Industrial Design.

Han har vunnet flere internasjonale designpriser, så ingen bør tvile på at båtene iallfall skal se bra ut.

Men målet er også å kjøre fort.

Eker har selv liten erfaring med offshore-kjøring, men har 20 års erfaring innen roadracing. Han blir derfor mannen bak rattet i båten. Throttlemann Bjørge Jacobsen har ansvaret for farta. Han er også debutant i offshore 1, men har erfaring fra lavere klasser siden 1988. Blant annet har han VM-gull i offshore 3 fra 1993.

Hemmelig pris

Teamet har allerede sikret seg to båter. «Jotun» er kjøpt av Andreas Ove Ugland. En trygg og driftssikker båt, men ikke like hissig som «Maritimo», som var en av de raskeste offshore 1-båtene inntil den krasjet under VM-runden i Østerrike i fjor.

Den forrige båten til skipsreder Ugland skal være klar som en av 13 båter til sesongåpningen i Portugal 23. mai. Den «hissige» båten - som fortsatt ser ut som et vrak - skal ta over på sikt. Båtene skal utstyres med to V12 Lamborghini motorer og «tunes» etter Eker og Jacobsens kjørestil.

Prislappen på de to båtene holdes hemmelig.

- Da blir det bare så mye styr rundt pengegreiene, sier Bård Eker.

Ny riking

Han er naturligvis klar over at offshore-sirkuset har fått stempel som rikingenes tumleplass. Og Bård Eker klarer ikke rive ned det, selv om han ønsker det aldri så mye. I likningen for 2002 står han oppført med 30 millioner i lønn - og med en formue på 53 millioner kroner.

Ikke minst har han gjennom selskapet Projectiondesign tjent godt på å designe og lage en av markedets beste og mest eksklusive prosjektorer - til en prislapp på 100000 kroner stykket.

Foreløpig har de ikke fått prøvekjørt båten.

- Egentlig er dere her altfor tidlig. Nå skal vi bruke tid på å forberede oss. Båtene er ikke klare og vi har ikke fått trent skikkelig ennå. Ved påsketider blir det kjøring. Da vil vi få noen svar på hvor vi står, sier Bård Eker.

Mål: 5-8. plass

Da planene om å delta i offshore 1 begynte å ta form i fjor, vurderte de først å trene for seg selv i ett år før de stilte opp i konkurranse med de store gutta i den grommeste båtklassen.

- Vi bestemte oss for å kjøre på. For selv om konkurrentene har et velsmurt maskineri, så må vi prøve å komme oss dit. Vi har fått god support og mange nyttige tips fra offshore-miljøet, og konkurranse er uansett den beste trening, sier Bård Eker.

I år håper Hydrolift Racing på en plass blant de fem-åtte beste. Neste sesong tar de sikte på pallen.

- Vi har ingen pengebinge å boltre oss i, så vi har ikke tid til å gjøre dyre feil. Derfor går vi ikke ut med en altfor høy målsetting i starten.

Driftsbudsjettet for Hydrolift Racing er på 15 millioner kroner pr år. Eker har regnet seg fram til at det ikke er så mye for å få markedsført produktene sine over store deler av verden gjennom et helt år.

For gutta ser ikke på offshore-eventyret som reinspikka moro. Det er butikk også, slik det er med det meste Bård Eker involverer seg i.

- Hovedmisjonen skal være å markedsføre og profilere Hydrolift Powerboat som varemerke, samt Projectiondesign og Ekerdesign - i tillegg til utvalgte partnere, sier Bård Eker ærlig.

Erfaringene skal brukes til å opparbeide sportslig og teknisk kunnskap med tanke på utvikling og produksjon av superraske sportsbåter. Det vil si med fart på over 100 knop.

HELT PROPELL: Her er teamet i Hydrolift Racing, som skal utfordre Bjørn Rune Gjelsten og de andre i offshoresirkuset denne sesongen. Fra venstre: Bjørge Jacobsen, Bård Eker og teamsjef Magnus Eker.
FERDIG - TEGNET: Det eneste stedet båten foreløpig er ferdig er på tegnebordet. Slik skal offshorebåten se ut når den er ferdig.