OMDISKUTERT: Christof Innerhofer, Mathias Mayer og Kjetil Jansrud rundt pallen etter utforrennet i Sotsji. Alle tre starter i superkombinasjonen i morgen, en øvelse som er omdiskutert blant utøverne.  Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
OMDISKUTERT: Christof Innerhofer, Mathias Mayer og Kjetil Jansrud rundt pallen etter utforrennet i Sotsji. Alle tre starter i superkombinasjonen i morgen, en øvelse som er omdiskutert blant utøverne. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

Utforgullvinneren totalslakter superkombinasjon som øvelse

Jansruds forslag: Kjør slalåm først.

Følg superkombinasjonen i Dagbladets OL-studio kl 07 i morgen tidlig!

SOTSJI (Dagbladet): Ok, «rettferdig» er kanskje et dårlig ord i denne sammenhengen, all den tid vi nordmenn har våre beste løpere i fartsdisiplinen og sånn sett ser på superkombinasjonen i det perspektivet.

Men det er et faktum at det har blitt vanskeligere og vanskeligere for fartshodene å hevde seg i disiplinen, så spesialiserte er slalåmkjørerne blitt, og det er de kunnskapsrikes påstand at det er lettere å gjøre «litt utfor» enn det er å gjøre «litt slalåm».

Olympisk mester i utfor, Mathias Mayer, har i hvert fall lite til overs for disiplinen.

- Er det fem slalåmkjørere med, så deler de medaljene mellom seg. Ok, hvis en av dem gjør en feil, så blir det en ledig plass, men ellers er det veldig vanskelig, sier østerrikeren, ifølge Reuters.

- Det er kanskje moro for de små nasjonene å få starte blant de første 30, bare fordi de store ikke bryr seg så mye om superkombinasjon. Men det er bare ikke en disiplin som gir et riktig bilde av alpinsporten utad, sier Mayer.

Slalåm først? Kjetil Jansrud og de andre norske gutta innser det samme som Mayer: De sliter med å hevde seg når slalåmutøverne satser. Jansrud har likevel ett forslag til hvordan man kan jevne ut spillematta littegrann: La slalåmdelen kjøres først, som man gjorde det i Wengen denne sesongen.

- Det man ser er at slalåmkjørerne som vil kjøre kombinasjon, de beste, de trener nok utfor til å klare å plukke en del tid, mens slalåm er så spesialisert at utforkjørerne aldri klarer å svare. Da er spørsmålet om man skal kjøre slalåmen før utforen, som vi gjorde i Wengen, sier Jansrud til Dagbladet.

- Det kunne vært en interessant greie. «Slalåmgutta», ok, de havner to og et halvt sekund bak i utfordelen, men de får etterpå fordelen av å starte tidligere i slalåmen, sier han.

Poenget er altså at det gjerne er en fordel å starte tidlig, og når rekkefølgen i slalåmdelen avgjøres av resultatene i utfor, så får automatisk de beste utforkjørererne - implisitt de svakeste slalåmkjørerne - også svarteper i den delen, fordi lista snus.

- Får man slalåmen først, så får i det minste utforgutta starte først i slalåmen, sier Jansrud til Dagbladet.

Fartsprofilene er ute Landslagssjef Håvard Tjørhom er realist han også, og innser at det må massive resultater i utfor til for at Norge skal ta medalje i morgen. Han tror imidlertid ikke at Jansruds forslag kommer til å gjøre den enorme forskjellen.

- Vi gjorde jo det i Wengen, da på grunn av forholdene. Men ingen har snakket om en endring på ordentlig ennå, selv om det har blitt gjort i enkelte renn. For våre gutter vil jeg heller kjøre utforen litt tidligere på dagen, så de får gode forhold og kan gi gass. I de varme forholdene som er nå, så er det lettere å få gode forhold på utfordelen, noe som hjelper alle. Det man kunne gjort, var å kjøre hele konkurransen tidlig, sier Tjørhom til Dagbladet.

Utfordelen i superkombinasjonen er forøvrig allerede flyttet en time fram til klokken ti i stedet for klokken elleve Sotsji-tid, nettopp på grunn av varmen.

- Er det en fare for at det ujevne utgangspunktet fører til at superkombinasjonen blir en lavstatusgren?

- I v-cupen ser vi jo som regel at man bruker det som gjennomkjøring til spesialutforen. Så klart, så lenge superkombinasjonen finnes, vil folk kjøre den. Men vi ser at flere av de store fartsprofilene er ute, fordi slalåmkjørerne er så mye mer spesialiserte, at det er vanskelig å hevde seg for fartskjørerne, svarer Håvard Tjørhom.

- I Kitzbühl, for eksempel, der det ble kjørt en forkortet Super-G som nesten ikke skiller noe, da fikk du Alexis Pinturault, Marcel Hirscher og Ted Ligety (de tre beste storslalåmkjørerne i år, journ.anm) på pallen, det sier mye, sier landslagssjefen.

Må levere i utforen Kjetil Jansrud vil likevel ikke være med på at superkombinasjonen er noe løperne nedprioriterer, selv om sjansene på forhånd virker mindre i det som en gang var en norsk paradegren.

- Det er ett fett, OL er OL. Jeg blir sur om jeg mislykkes uansett. Men det går på realiteter og forventninger, og jeg må innse at slalåmen blir vanskelig. Jeg vil ikke høres defensiv ut, og jeg tror at det er medaljesjanser, men det er i utforen det må gjøres, sier han.

- Man kan prøve å få seg en godfeeling på trening, men sånn som jeg ser det må vi levere i utforen, sånn er det. Det er bare å krumme nakken og se hvilket utgangspunkt vi får, men vi skal ha så mye tid som mulig, helst en del. Forholdene begynne å mykes opp litt, så det er lettere forhold enn det var de første dagene, sier Jansrud.

Tjørhom ser det samme, teknikergutta har hengt bekymringsverdig godt med under utfortrening den siste uka.

- For våre gutter: Vi har bra kontroll på utfordelen. Men de må kjøre fort. Vi ser på trening at Pinturault kjører fort i utfor. Vi trenger mer avstand til ham for å holde unna, sier landslagssjefen.

- Det er han og Ligety som er de to største favorittene, så får vi prøve å kjøre så fort vi kan. Det blir spennende å se (Aleksander Aamodt) Kilde også, han kan finne på å kjøre bra slalåm. Aksel har også trent etterlengtet slalåmtrening de siste to dagene, men det blir jo altfor liten tid til å virkelig endre på noe, sier Tjørhom.

Starten går kl 07 norsk tid. Aleksander Aamodt Kilde har startnummer én, Kjetil Jansrud starter som nummer ni, og Aksel Lund Svindal har nummer 12.

Etter det kommer farlige menn på rekke og rad:  Alexis Pinturault (17), Natko Zrncic-Dim (18), Ted Ligety (22), Bode Miller (24), for å ramse opp et par. Matthias Mayer starter som nummer 14.

Nevnte Marcel Hirscher står over og satser for fullt på slalåm og storslalåm.

PS! Superkombinasjonen i denne sesongens verdenscup har vært amputert på flere måter: I Wengen ble det som nevnt kjørt slalåm først på grunn av dårlige forhold, i Kitzbühl ble det kjørt en kort super-g framfor en skikkelig utfordel.